Kjell Lundström och Oskar Jönsson FOTO: Mikael Eriksson/SVT

SVT hade granskat Kaplan i tre månader

19 april, 2016

SVTs nyhetsreportrar Oskar Jönsson och Kjell Lundström har sedan tre månader tillbaka på heltid jobbat med att granska det nu avgångne statsrådet Mehmet Kaplan. När avslöjandet briserade förra veckan fick de snabbt ställa om och publicera det material de hade.

 Det var under julen som Oskar Jönsson och Kjell Lundström fick tips som pekade att Mehmet Kaplan har politiska kopplingar till AKP, det styrande partiet i Turkiet.

– Vi har gått igenom en enorm mängd material från källor och det som finns öppet på nätet, mycket från Facebook. Vi har kartlagt hans närmaste krets via Facebook, säger Oskar Jönsson.

När var det planerat att er granskning skulle sändas?

– Det var inte satt ett datum. Vi skulle ha ett möte för att bestämma när det skulle sändas samma dag som det hela brakade loss. Vi har i fem veckor suttit med den bild av Mehmet Kaplan som började spridas i torsdags förra veckan, sett hans kopplingar till olika organisationer.

Vad tänkte ni då avslöjandet kom i torsdags?

– Vi fick ställa om och börja publicera vad vi hade, från att ha förberett en publicering flera veckor i förväg fick vi istället göra det på tre dagar. Med tanke på den korta tiden vi fick på oss är vi nöjda med det vi publicerade. Det hade varit bättre om vi fått publicera i vår egen takt, men sådant går inte att styra över.

Har ni mer avslöjanden att komma med?

– Vi har ett otroligt material och bra källor. Vi får se hur det blir, vi har mycket material kvar.

Taggar: Mehmet Kaplan, SVT

Kommentarer

Det finns 9 kommentar på sidan.

Inlagt av Anders Fredriksson tis, 2016-04-19 16:48
Väntar med spänning på vad ni fått fram på era 3 månaders arbete!
Inlagt av Epi tis, 2016-04-19 18:28
Vi kommer väl få ta del av det hela ändå hoppas jag? Annars verkar det hela lite konstigt. Som om man kanske valde att avslöja innan för mycket kunde komma fram. Mp har ju typ starkast stöd inom gammelmedia. Det är ju inte första gången de kan sitta på "avslöjanden" i väntan på rätt tidpunkt. Eller om alt-media avslöjar och då gammelmedia blir tvungna å hänga på. Minns inte vilka som avslöja det hela men gissar på AB. Kan ju inte varit SVT då dessa herrar jobbar på SVT..
Inlagt av Christer Isaksson tis, 2016-04-19 22:08
Mycket bra jobbat imponerande ÄNTLIGEN. Hoppas ni kommer med mer, lägenhets affärerna exempelvis (Wallström)
Inlagt av Epitunus ons, 2016-04-20 07:02
jahapp jag testar med bara en enkel fråga då istället, kommer svenska folket ändå få ta del av granskningen?
Inlagt av Gustav ons, 2016-04-20 07:45
I artikeln så antyds det att, trots att SVT hade granskat Mehmet Kaplan i tre månader - så var de inte först med att publicera. Det hade varit intressant att veta vem det var som publicerade. Jag kan inte hitta några referenser i de nyheter SVT själva har skrivit, samt så är rubriksättningen "SVT Nyheter avslöjar" för åtminstone en av nyheterna med Mehmet Kaplan som subjekt.
Inlagt av Per Lundberg ons, 2016-04-20 14:32
Tänk att ni inte ens i inledningen till ovanstående notis kan skriva korrekt svenska. Att ni inte skäms. Men det är kanske just det som är problemet idag, att ingen skäms längre.
Inlagt av josef fre, 2016-04-22 12:32
Det man blir orolig för är hur den politiska dagordningen kommer att påverkas framöver när alla dessa välorganiserade turkiska islamister, fascister och ultranationalister har etablerat sig i alla dessa politiska församlingarna. Smygislamismen är redan ett faktum. Dagen debattartikel från 10 muslimska kvinnor är ett bra tecken på dessa aggressiva gruppers "lobbyism". Deras strategi är att anklaga samhället för rasism när de inte får som de vill. Hota om det behövs! Det är dags att samhället vaknar innan det är försent. Alternativet blir att vi får ännu fler SD sympatisörer och ett polariserat och tryggt samhälle!
Inlagt av Carita Pettersson fre, 2016-04-22 14:00
Min närmaste krets finns inte i mitt nätverk på Facebook. Tvärtom har jag bemödat mig om att ha med också människor som tycker annorlunda än jag.
Inlagt av America fre, 2016-04-22 17:38
Ser fram emot att ta del av det ni fått fram under 3 månaders grävande. Utöver Kaplan finns det en hel del andra Miljöpartister som borde granskas. Islamister har under flera år flyttat fram sina positioner i Sverige och vi har alla varit naiva. Se gärna den norska dokumentären (gjord av en muslim) om muslimska brödraskapet: Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=Uyje6mXPjQQ Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=IpaGNRppPQQ

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera