Svenska TV-branschen fortsatt stark

18 juni, 2018

Intäkterna för den svenska TV-branschen fortsatte öka förra året. Traditionell TV och webb-TV hade sammantaget intäkter på nästan 24 miljarder kronor 2017.

Det konstaterar analysföretaget Mediavision i sin årsanalys.

Tillväxten finns framför allt på webb-TV-sidan, som enligt företaget växte med 20 procent på intäktssidan 2017. Undantar man public service utgör webb-TV nu nästan en fjärdedel av TV-marknadens omsättning, skriver Mediavision.

Tillväxten i både tittande och omsättning kommer främst från prenumerationsbaserade tjänster som Netflix, Viaplay och C More.

Och trenden väntas fortsätta, enligt Mediavisions prognos, parallellt med sjunkande tittande på traditionell TV:

”Trots att 2018 är ett år med stora TV-evenemang som OS och fotbolls-VM, förutspås konsumtionen av traditionell TV att backa ytterligare sex procent jämfört 2017.”

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies