Svenska TV-branschen fortsatt stark

18 juni, 2018

Intäkterna för den svenska TV-branschen fortsatte öka förra året. Traditionell TV och webb-TV hade sammantaget intäkter på nästan 24 miljarder kronor 2017.

Det konstaterar analysföretaget Mediavision i sin årsanalys.

Tillväxten finns framför allt på webb-TV-sidan, som enligt företaget växte med 20 procent på intäktssidan 2017. Undantar man public service utgör webb-TV nu nästan en fjärdedel av TV-marknadens omsättning, skriver Mediavision.

Tillväxten i både tittande och omsättning kommer främst från prenumerationsbaserade tjänster som Netflix, Viaplay och C More.

Och trenden väntas fortsätta, enligt Mediavisions prognos, parallellt med sjunkande tittande på traditionell TV:

”Trots att 2018 är ett år med stora TV-evenemang som OS och fotbolls-VM, förutspås konsumtionen av traditionell TV att backa ytterligare sex procent jämfört 2017.”

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grävfonden

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies