Rysk propagandasajt tvingas stänga i Estland

13 januari, 2020

Samtliga medarbetare på den ryska statskontrollerade nyhetssajten Sputniks redaktion i Tallinn har sagt upp sig efter åtalshot från estniska myndigheter.

Estniska myndigheter har sedan i höstas försökt att kasta ut Sputnik News ur landet, mot bakgrund av EUs sanktioner mot Ryssland efter annekteringen av Krim 2014. Sputnik News ägs av det ryska statskontrollerade medieföretaget Rossija Segodnja (Ryssland Idag) som också äger tv-kanalen RT. Rossija Segodnjas vd Dimitrij Kiseljov står på EUs sanktionslista.

I oktober frös estniska myndigheter bolagets tillgångar och uppmanade de anställda att lämna kontoret i Tallinn senast den sista februari 2020. Den 1 januari sade samtliga 35 anställda på Sputnik Estland upp sig, efter hot om åtal om de fortsatte att ta emot lön från Rossija Segodnja.

Rysslands president Vladimir Putin beskrev i december de estniska myndigheternas agerande som ”otroligt cyniskt” och OSSEs mediefrihetsansvarige Harlem Desir uppmanade Estland att avstå från vidare restriktioner riktade mot journalister.

Förra veckan meddelade Sputnik News att man lägger ner verksamheten i Estland som följd av sanktionerna. Det rapporterar bland andra Radio Free Europe och Moscow Times.

Sputnik Sverige stängde sin verksamhet 2016 efter att ha varit i drift i ett år.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies