Gå direkt till textinnehållet

”Radera Clubhouse, svenska journalister!”

Nya trendappen Clubhouse lider av alla tänkbara barnsjukdomar, varnar journalistikforskaren Ulrika Hedman. ”Den läcker data hit och dit. Det är jätteförvånande att så många svenska journalister är där.”

Clubhouse har på kort tid seglat upp som det hetaste sociala mediet, inte minst svenska journalister finns där. Clubhouse är ett digitalt chattforum där användare kan starta röstsamtal och vem som helst kan lyssna eller delta i diskussionen. En personlig inbjudan krävs för att bli användare.

Appen lanserades i mars förra året av Silicon Valley-entreprenörerna Paul Davidson och Rohan Seth, och hade bara 1 500 användare i maj. De senaste veckorna har den spridits lavinartat, inte minst sedan Teslagrundaren Elon Musk varit värd för ett Clubhousesamtal. Den 1 februari hade Clubhouse två miljoner användare, rapporterar The Guardian.

Många svenska journalister har hoppat på. Det förvånar Ulrika Hedman, som 2019 lade fram sin avhandling om journalisters användning av sociala medier. ”Det är dags att deleta Clubhouse. Alltså på allvar – släng den”, skriver hon på Twitter.

Annons Annons

– Det är lite tillspetsat. Men det är faktiskt jätteförvånande att så många svenska journalister är på Clubhouse, med tanke på de integritetsproblem som finns, säger Ulrika Hedman.

Vilka är problemen?
– Den lider av alla barnsjukdomar som finns, läcker data hit och dit. Den begär tillgång till din kontaktbok och ser vilka som inte finns på Clubhouse, men rankar också hur många kontakter dina kontakter har på appen. Teoretiskt kan du bakvägen kartlägga folk och deras nätverk. Och ditt telefonnummer finns ju i andras kontaktnät – men du kan inte styra hur andra delar sina kontakter.

Så även om jag inte delar mina kontakter med appen kan mina källor röjas?
– Ja, om din källa har dig inlagd kan ni ju kopplas ihop med varandra.

Är svenska journalister naiva?
– Ja, vi är naiva. Och journalister är teknikkåta och nyfikna, tänker att det här är ett jättebra sätt att ha miniseminarier, bokklubbar, att prata om sitt senaste gräv. Man ser möjligheter. Och det finns det, men just nu har appen för många barnsjukdomar. Det kommer lösa sig med tiden.

Hon tror att en del journalister helt enkelt är på Clubhouse för att man inte vill missa något.

– De som är skickliga på varumärkesbyggande på andra plattformar vill säkert vara här också. Och ju fler kontakter du har desto ser mer du vad som händer, det lönar sig att ha stora nätverk.

Kan man vara på Clubhouse på ett säkert sätt som journalist?
– Nej, det finns inga säkra sätt just nu. Om du inte har en speciell telefon bara för detta och inte delar några kontakter. Sedan handlar det om hur mycket du är beredd att kompromissa. Man kan ju göra ett medvetet val.

– Jag är kvar, men jag har inte delat min kontaktbok – och få har mitt mobilnummer, säger Ulrika Hedman.

Journalistförbundet listar på sin sajt andra aspekter som journalister på Clubhouse bör tänka på. Som att huvuregeln är att du som enskild journalist står för dina uttalanden, inte ansvarig utgivare, och att yrkesetiken sätter gränser för vad som får återges av det som sägs på Clubhouse.

Fler avsnitt
Fler videos