PR-kupp mot Sveriges Radio

16 juli, 2012

P3s satirprogram Carpe F*****G Diem drev med entreprenören Pigge Werkelin. I helgen slog han tillbaka genom att sätta in en annons Dagens Nyheter.

I en helsidesannons i söndagens DN tackar Pigge Werkelin Sveriges Radio för gratisreklamen. Som tack för hjälpen lovar han att skänka 10 000 kronor till Radiohjälpen om någon från Carpe F*****G Diem tar kontakt med honom.

Sveriges Radios VD, Mats Svegfors, säger till Göteborgs-Posten att PR-kuppen strider mot den etablerade ordningen inom svensk reklam, men att han troligtvis inte kommer att gå vidare med ärendet.

”Vi utnyttjade honom i någon mening när vi gjorde satiren. Det var ett ganska roligt inslag faktiskt, måste jag säga. Principiellt tycker jag att han har gjort fel, men något drag i mungipan får vi väl ändå ha”, säger Mats Svegfors till gp.se.

Kommentarer

Det finns 2 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Juha tis, 2012-07-17 13:42
Osmakligt av Pigge att inte ge pengarna till behövande om någon från programmet INTE tar kontakt med honom.
Inlagt av Nemes Y tis, 2012-07-24 09:30
Svältande och allvarligt sjuka barn i Afrika kan vänta tills Stig Werkelin får snålskjuts för eget existensberättigande och marknadsföringsreklam via Sveriges Radio. Vet Werkelin hur många barn dör av svält på vår planet dagligen? Vilket självavslöjande. Media kallar detta för PR-kupp. PR-jippo är vad det handlar om.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies