Gå direkt till textinnehållet

Politiska idéer går fram trots dragningar

Trots dramaturgiska grepp som personifiering och vinkling på maktkamp lyckas tidningarna förmedla politiska idéer redan i rubrikerna. Slutsatsen dras i en C-uppsats vid Mitthögskolan i Sundsvall.

Trots dramaturgiska grepp som personifiering och vinkling på maktkamp lyckas tidningarna förmedla politiska idéer redan i rubrikerna. Slutsatsen dras i en C-uppsats vid Mitthögskolan i Sundsvall.

Författaren Jörgen Knutsson finner i uppsatsen Nyhetsform för politiska idéer, tvärtemot vad som ofta hävdas i debatten, att idéerna faktiskt ofta lyfts fram i tidningarnas artiklar.

I 72 procent av artiklarna under valrörelsens två sista veckor 1994 som Knutsson studerat behandlades politiska idéfrågor. 24 procent av artiklarna i Dagens Nyheter och 22,5 av Aftonbladets artiklar hade redan i rubrik eller ingress lyft fram ett idéinnehåll. Efter att ha intervjuat journalister kan Knutsson också konstatera att reportrars egna uppslag låg bakom idévinklade artiklar.

Annons Annons

hl@sjf.se

Fler avsnitt
Fler avsnitt

Senaste numret

Lotta Ilona Häyrynen på Nationalmuseum på omslaget till Journalisten nr 5/2025.
Fler avsnitt