Ny marknadsplats för artiklar på nätet
Nu föds en ny, digital handelsplats för redaktionellt material. Hos MCMPartner.com ska säljare och köpare av artiklar mötas. Till en början handlar det om texter, senare är det tänkt att även bilder, videor och illustrationer ska säljas på provision.
Nu föds en ny, digital handelsplats för redaktionellt material. Hos MCMPartner.com ska säljare och köpare av artiklar mötas. Till en början handlar det om texter, senare är det tänkt att även bilder, videor och illustrationer ska säljas på provision.
Tanken med en mäklartjänst för artikelmaterial har prövats förr – och misslyckats.
Varför skulle det fungera nu?
– Vad som prövats tidigare är att sälja frilansmaterial, men här ska säljarna inte bara vara frilansar, utan även medieföretag som har löst upphovsrättsfrågan. Grundtanken är att återanvända material som förtjänar att möta nya läsargrupper, förklarar den tidigare frilansen Lars Truedson, en av MCMs fyra initiativtagare.
FLTs fd chefredaktör en av grundarna
Även de övriga tre grundarna till MCM, Peter Wirhed, Christer Fälldin och Gellert Tamas har journalistisk bakgrund, men på webbplatsen har trion snabbt anammat en driven managementjargong: ”ledande spelare i ny bransch” och ”attraktiv innehållsportal för den nordiska mediemarknaden”.
Det handlar alltså om ett verktyg för journalistikens nya roll som ”content”, innehåll, informationssamhällets främsta råvara.
– I pressen finns en trend mot att dela material med andra tidningar. Med vårt databassystem ska man lätt kunna hitta artiklar i olika ämnen, förklarar han. Det som nu har premiär är själva verktyget, därefter ska vi bygga upp en stor grupp frilansar och medieföretag som erbjuder material på sajten, säger Lars Truedson.
pf@sjf.se
MCM finns på http://www.mcmpartner.com






















