Gå direkt till textinnehållet

Motorföraren läggs ned efter 96 år – ”Pengarna räcker inte”

Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) lägger ned sin medlemstidning Motorföraren som startades 1927. ”Det är jättetråkigt. Alla medlemmar jag möter är enormt engagerade i tidningen”, säger chefredaktör Mikael Lindberg.

På MHFs årsmöte i juni antogs en rambudget för 2023 där medlemstidningen Motorförarens kostnader utraderats. I praktiken innebär det att tidningen läggs ned från årsskiftet.

– Det är jättetråkigt, inte för min egen skull utan för medlemmarnas skull. Jag har träffat väldigt många medlemmar under mina sex år på tidningen och alla är enormt engagerade i tidningen, säger Motorförarens chefredaktör Mikael Lindberg.

Beslutet kom inte som en överraskning för Mikael Lindberg. MHF genomförde i våras en tidningsutredning och undersökte bland annat möjligheten att lägga ned printprodukten och fortsätta att finnas på nätet.

Annons Annons

– Jag förstod på underlaget att det kanske inte alls kommer att bli någon tidning. Det var en diskussion som fördes och jag gjorde allt för att försvara tidningens existens. Tidningen och förbundet borde gå hand i hand.

Varför läggs tidningen ner?
– Förbundsorganisationen är i kris på grund av att antalet medlemmar sjunker och det är förstås av det skälet man väljer att lägga ned tidningen. Men jag befarar att man kommer att tappa ännu fler medlemmar, tidningen är en viktig förmån och påminner medlemmarna om MHFs arbete. Det är också förbundets viktigaste opinionsbildare. Den når ut till politiker, beslutsfattare och poliser, säger Mikael Lindberg.

Senaste numret av Motorföraren.

MHF grundades 1926 och medlemstidningen redan året efter. Förbundets syfte är att bilda opinion och lobbya i trafiksäkerhetsfrågor med särskild inriktning på trafiknykterhet. Glansperioden var under 1950- och 1960-talen, då MHF bland annat lyckades driva igenom högertrafikomläggningen 1967 och var med och startade Svensk Bilprovning 1963.

Rekordåret 1957 hade MHF över 100 000 medlemmar. 1995 var antalet medlemmar nere på 65 000 och idag är antalet medlemmar cirka 8 600. Det sjunkande medlemstalet är skälet till att man nu väljer att lägga ned tidningen, uppger MHFs förbundsordförande Annette Fagerholm Ahlholm:

– Det är synd att vi behöver lägga ned tidningen, men pengarna räcker inte. Tidningen har varit mycket viktig för förbundet – det har ju varit vår kanal för att få ut vårt budskap, men tidningsmarknaden har förändrats och folk tar till sig information via helt andra kanaler idag, säger Annette Fagerholm Ahlholm (bilden).

Två personer är anställda på deltid för att jobba med Motorföraren, medan mycket av materialet görs av frilansjournalister. Minst två fasta frilansare samt en korsordsmakare kommer att bli av med sina uppdrag från 2024. Hur anställningarna påverkas av tidningsnedläggningen kan Annette Fagerholm Ahlholm inte svara på.

– De är anställda på förbundet. Det kommer att bli en organisationsförändring i höst, hur den kommer att se ut vet jag inte än.

MHF är organiserat i sju regioner som ger ut egna medlemstidningar som bygger på ideellt arbete. Planen är att de ska fortsätta att komma ut.

Motorförarens sista nummer kommer ut i december.

Fler avsnitt
Fler videos