Morgonpressen tappade var femte annonskrona 2020

4 mars, 2021

Coronakrisen Coronapandemin har slagit hårt mot morgontidningarnas annonsintäkter, visar ny statistik från Tidningsutgivarna.

Annonsintäkterna för morgontidningarna minskade med 21 procent under 2020, uppger Tidningsutgivarna (TU). Huvuddelen av minskningen skedde i tryckta tidningar och bilagor. Där minskade annonsörerna sina investeringar med 25 procent. I de digitala kanalerna sjönk annonsintäkterna med åtta procent.

Totalt köpte annonsörerna reklamutrymme i morgonpressen för drygt 2,7 miljarder kronor under 2020.

– Statistiken påminner om ett tufft 2020, men också att morgontidningarna går in i 2021 mitt i en digital transformation. Parallellt pågår diskussioner och förhandlingar om mer rättvisa konkurrensförhållanden på annonsmarknaden där techjättarna idag har en allt för dominerande ställning”, säger Thomas Mattsson, tf vd Tidningsutgivarna, i en kommentar.

Coronakrisen

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies