Gå direkt till textinnehållet

”Medierna tar för stor plats i Almedalen”

Vart sjätte evenemang under politikerveckan i Almedalen arrangeras av ett medieföretag. Nu reagerar Akademikerförbundets presschef Stina Andersson på att medierna har blivit aktörer i stället för rapportörer. ”Vi borde värna Almedalsveckan som en demokratisk mötesplats.”

När Marshall McLuhan myntade begreppet ”The medium is the message” (”Mediet är budskapet”) 1964 hade den första politikerveckan i Almedalen inte hållits. Årets upplaga av Almedalsveckan ser dock ut att bli ett slående exempel på just det McLuhan varnade för, att medierna bäddar in sig själva i budskapet och blir viktigare än innehållet. 500 av de 3 000 evenemangen arrangeras av medieföretag.

Stina Andersson, press- och kommunikationschef på Akademikerförbundet, frågar sig om inte medierna har passerat gränsen och tappat bort sitt uppdrag.

– Jag har varit i Almedalen i tio år i rad och vi arrangerar i år fem seminarier, och det har varit en bra mediebevakning. Men förra året hände något. Medieföretagen tog större och större plats, som aktörer, inte som rapportörer. Och i år ser det ut att bli ännu fler medieföretagsarrangemang, säger Stina Andersson.

Annons Annons

– Nu konkurrerar medieföretagen med våra seminarier, och det är ju vi som sysslar med politiken och som nätverkar och som Almedalsveckan är till för. Jag undrar om medierna har tappat bort sitt uppdrag, att bevaka, berätta och granska – och i stället blir en aktör.

Den stora ökningen av medieföretagens egna arrangemang i Almedalen första veckan i juli, har lett till att vissa aktörer drar ner på sina evenemang och i stället försöker ta sig in på medieföretagens seminarier och debatter.

TCO hade förra året fem seminarier under politikerveckan, i år blir det bara två.

– Det är en bra strategi att försöka komma med i de paneler som medierna själva arrangerar, för det blir ju sänt, säger TCOs presschef Kerstin Olsson till Journalisten. Det är ju ingen poäng med att ha ett seminarium som ingen besöker.

På TCOs Almedalensajt är den strategin tydlig, med en lista över TCOs utredare på plats, vilka ämnen de gärna debatterar och kontaktuppgifter.

Stina Andersson på Akademikerförbundet befarar att politikerveckan kommer att utvecklas till en medievecka, som de små aktörerna inte kommer att ha råd eller möjlighet att besöka.

– Utöver medieföretagen finns där väldigt många stora företag och statliga verk, och massor av PR-byråer. Kommunen tar ut mycket högre hyror nu än för några år sedan. En seminarielokal som kostade 10 000 kronor att hyra för ett par år sedan kostar nu 40 000 kronor. Vad betyder det för de ideella organisationerna som vill hålla i ett evenemang? Det ligger i farans riktning att de enda som kommer att ha råd att finnas med på politikerveckan är storföretagen, stora myndigheter, PR-byråer och så förstås medieföretag, som kommer att hålla i programmet, säger Stina Andersson.

– Jag tycker att detta är något som borde diskuteras i mediebranschen. Varför är man där? Vilket är det journalistiska uppdraget? Vi borde värna Almedalsveckan som en demokratisk mötesplats.

Fler avsnitt
Fler videos