Gå direkt till textinnehållet

Mediakompetens svarar på kritiken

Bemanningsanställda på TV4 Mediakompetens VD Maria Rosengren svarar på kritiken rörande A- och B-laget på TV4: "Vi och våra kunder är överens om att våra konsulter i möjligaste mån ska ha likvärdiga villkor som övriga medarbetare."

Varför använder ni provanställningar för personer som redan jobbat på arbetsplatsen?

– Våra medarbetares anställningsformer regleras i vårt kollektivavtal med SJF. Den som anställs hos oss får testa ett nytt sätt att jobba på; man är ambulerande konsult och kan få olika typer av uppdrag, både hos det tidigare företaget och hos andra kunder. Därför får man ofta först en provanställning eftersom arbetsformen är ny, säger Maria Rosengren.

 

Annons Annons

Vad säger du om Karin Fingals kritik rörande de olika villkoren?

– Vi är ledsna att Karin känner så, men låt mig förklara hur våra villkor, som följer kollektivavtalet med SFJ, ser ut. I stället för att arbeta som vikarie eller frilansare får man genom Mediakompetens en anställning och en garantilön även när man inte arbetar. Det är viktigt att förstå att alla kostnader som tillhör en anställning, det vill säga sociala kostnader, pensioner och försäkringar med mera, ingår i anställningen hos Mediakompetens. Det är en kostnad som kunden alltså betalar för oavsett om konsulten är anställd hos Mediekompetens eller hos kunden. Det handlar därför inte om en dubbel kostnad.

 

Varför anpassar ni inte arbetsvillkoren efter villkoren som gäller på företag ni har avtal med?

– Kollektivavtalet med SJF styr tydligt i vilka frågor vi ska ha följsamhet och i vilka frågor vi ska göra separata överenskommelser. Separata överenskommelser har gjorts med TV4 i de flesta frågor. Men just frågan om arbetstidsförkortning är svår att lösa. Vi har haft diskussioner både internt och med SJF hur den viktiga frågan om arbetstidsförkortningen ska lösas.

 

Karin Fingal vittnar om att det har uppstått ett A- och ett B-lag på TV4. Vad tycker du om det?

– Vi tycker naturligtvis att det är tråkigt om Karin känner sig felaktigt behandlad eftersom både vi och våra kunder är överens om att våra konsulter i möjligaste mån ska ha likvärdiga villkor som övriga medarbetare, för att förhindra en känsla av A och B-lag, säger VD Maria Rosengren.

Fler videos
Fler avsnitt