Gå direkt till textinnehållet

”Magkänslan om Trumps ton var rätt”

Tidskriftspris-nominerade datajournalisten Jens Finnäs ägnar dagarna åt att försöka få egna nyhetstjänsten Newsworthy att växa. Kvällstid kan han snickra ihop en liten graf över Donald Trumps allt mer högljudda Twitterröst.

Det började med att Jens Finnäs datajournalistikbyrå J++ Stockholm 2016 fick stöd från Googles Digital News Initiative för att utveckla en i hög grad automatiserad nyhetstjänst. 2017 lanserades en första version av Newsworthy riktad till lokalredaktioner. Newsworthy gör lokala nyheter av data genom automatisering. En artikel om till exempel arbetslöshet kommer i 290 kommunvinklade versioner.

Finnäs och medgrundarna Leo Wallentin och Måns Magnusson testade först en klassisk abonnemangsmodell, utan att få ekonomi i det. I stället beslutade de att låta nyhetstjänsten vara öppen och kostnadsfri och i stället dra in intäkter på betalda uppdragsjobb åt kunder som Lärarförbundet och SOS Alarm. 

De har också tagit redaktionella uppdrag – som samarbetet med Sveriges Natur som nu är nominerat till Tidskriftspriset i kategorin Årets grepp för Klimatprognosen.

– Det känns roligt att bli nominerad för något man själv är nöjd över. Ibland gör man bra grejer som man inte får uppmärksamhet över, ibland får man uppmärksamhet för halvdana saker, men det här tycker jag blev bra, säger Jens Finnäs.

Nyhetstjänsten Newsworthy har haft extra mycket att göra under coronapandemin; det har funnits mängder av siffror att bryta ner och begripliggöra på nationell och lokal nivå, saker som konkurser och arbetslöshet har också blivit mer relevant. Samtidigt har betalda uppdrag ställts in, som för många andra.

– Vi vill gärna kunna ge nyhetstjänsten större plats, det känns meningsfullt att kunna stödja små lokaltidningar eller för den delen små kommuner med bra omvärldsbevakning och göra det möjligt för små tidningar att jobba med datadriven journalistik. Men vi har ingen större ekonomi i det just nu, konstaterar Jens Finnäs.

Därför testar Newsworthy nu att som en av de första publicisterna i Sverige öppna för prenumerationer genom betaltjänsten Patreon, med förhoppningen att det ska ge lite större utrymme att fortsätta utveckla nyhetstjänsten.

Jens Finnäs använder också sina dataskills i egna hobbyprojekt. Många såg kanske hans graf över Donald Trumps användning av versaler snurra förbi på Twitter häromdagen.

– Det var ett kvällsprojekt, av egen nyfikenhet. Jag följer Donald Trump på Twitter, som alla gör, och började tänka på att det var väldigt högljutt. Det var ganska lätt att hitta en sajt som samlar hans tweets, och i en kod räkna på hur många bokstäver som var versaler.

– Magkänslan visade sig vara rätt den här gången.

Fler avsnitt
Fler videos