Kronprinsessan fick rätt
mot Hänt Extra

28 juni, 2012

MEN-beslut Pressens opinionsnämnd klandrar tidningen Hänt Extra för en förstasida och en löpsedel som fick läsarna att tro att kronprinsessan Victoria var nära att få missfall.

I nummer 49, 2011, var huvudrubriken på Hänt Extras förstasida och löpsedel: "Illamående, huvudvärk och yrsel ... KRONPRINSESSAN NÄRA MISSFALL - nu varnar vänninorna VICTORIA!"

Inne i tidningen löd rubriken: "Väninnorna ger Victoria råd utifrån sina egna graviditetsproblem: Kronprinsessan Mary var nära att få missfall." Artikeln anmäldes av kronprinsessan Victoria via ombudet Axel Calissendorff.

Pressombudsmannens bedömning är att trots att kronprinsessans privata sfär är mindre än hos privatpersoner, så ska hon inte behöva acceptera "integritetskänsliga uppgifter som inte är sanna". Tidningen hävdar att man inte påstått att Victoria varit nära missfall. Men PO menar att utformningen och ordvalet gör att läsarna får uppfattningen att det visst handlar om kronprinsessan Victoria och inte någon av de andra prinsessorna som förekommer på mindre bild.

PON delar POs bedömning och klandrar Hänt Extra för att ha grovt brutit mot god publicistisk sed.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
MEN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies