Gå direkt till textinnehållet

”Jag vill ha ännu mer Nobelbevakning”

Landets kulturredaktioner är på tårna när årets Nobelpristagare i litteratur tillkännages idag. Vi Läsers chefredaktör Jonas Eklöf tycker att bevakningens volym är motiverad – och skulle gärna se ännu mer.

Förra året förhandstippade Jonas Eklöf att den amerikanska poeten Louise Glück skulle få priset, vilket visade sig stämma.

Hur kommer det sig? Läckorna från Akademien ska ju ha upphört …
– Apropå det här med läckor – förra veckan sprang jag på en av Louise Glücks svenska översättare som berättade att dagarna före tillkännagivandet förra året ringde tre dagstidningar till honom med frågor om just Glück. Vilket kan få det att låta som att Akademien fortfarande dras med läckor. Men jag tror att det snarare handlar om en kombination av redaktionell kompetens, hederligt journalistiskt grundarbete och tur. Samma sak för mig.

Hur bevakar Vi Läser nobelpriset i litteratur, och hur intresserade är läsarna?
– De är intresserade, men inte överdrivet intresserade. Vi försöker att inte dras med i ”breaking news”-tempot utan målet med dagen är att försöka få något litet eget, som en kommentar från en av ledamöterna, gärna från en som annars håller sig i bakgrunden den här torsdagen. När vi fick Kristina Lugn att kommentera priset till Dylan och Klas Östergren att lägga ut texten om Ishiguro så var det inlägg som gick väldigt bra socialt, och som vi kunde använda oss av i nästföljande nummer.

Annons Annons

– Eller som när vi delade en nyöversatt – och rolig! – dikt av Glück, det blev vårt mest mest delade inlägg förra året. Dessutom vet jag att jag även i år kommer att få en ”Nobeldagbok” av en ledamöterna; efter Per Wästberg, Sara Danius och Anne Swärd har turen nu kommit till Ellen Mattsson. En längre personlig essä som är väldigt uppskattad av läsarna.

Vad tänker du om mediebevakningen av priset, med förhandstippning, spänd direktsändning och stort utrymme på alla kultursidor? Är omfattningen motiverad?
– Det korta svaret är: ja, den är motiverad. Jag skulle gärna se ännu mer bevakning om de olika kandidaterna och deras respektive författarskap – vad är det egentligen som gör att de kvalificerat sig för att nämnas i detta sammanhang? Vad är utmärkande för deras sätt att skriva? På vilket sätt har de förnyat litteraturen?

Till sist, vem får priset i år då?
– Jamaica Kincaid, Ngũgĩ wa Thiong'o eller Jon Fosse.

Uppdatering: 2021 års Nobelpris i litteratur går till den tanzaniska romanförfattaren Abdulrazak Gurnah.

Fler avsnitt
Fler videos