Gå direkt till textinnehållet

”Jag står för det jag gör”

Namn Johan T Lindwall Yrke Reporter på Se&Hör Ålder 27 år Bor På Östermalm i Stockholm Familj Flickvän Åsa, pappa Bengt, präst, f d journalist, mamma Marita, journalist, bror Sven, pressfotograf Drivkraft Att ständigt medverka på löpsedeln Drömscoop Avslöjandet att kronprinsessan Victoria ska gifta sig

Namn Johan T Lindwall Yrke Reporter på Se&Hör Ålder 27 år Bor På Östermalm i Stockholm Familj Flickvän Åsa, pappa Bengt, präst, f d journalist, mamma Marita, journalist, bror Sven, pressfotograf Drivkraft Att ständigt medverka på löpsedeln Drömscoop Avslöjandet att kronprinsessan Victoria ska gifta sig

Efter historien med Se&Hörs toplessbilder på Eva Dahlgren är journalisterna inom skvallerpressen mer föraktade än någonsin. Men Johan T Lindwall på Se&Hör skäms inte över sitt jobb, tvärtom.

– Ibland får jag höra att kollegor skrattat åt nåt jag skrivit. De får gärna betrakta sig som finare, men hur många gånger har inte kvällstidningarna gjort löp av mina nyheter i Se&Hör?

Johan T Lindwall sitter på ett utefik i Stockholm och svarar på de gamla vanliga frågorna. Snokar ni inte för mycket i folks privatliv? Är ni inte ganska oetiska? Visst är det väl fel att spekulera i skilsmässor och nya romanser?

Kändisreportern på andra sidan cafébordet viker inte en tum. Svaret på alla frågor är nej, nej, nej.

När det blir dags för Johan T Lindwall att plocka fram de egna argumenten pekar han på en bunt Se&Hör han haft med sig.

– Titta här, säger han och slår upp en artikel han skrivit om Björn Borgs nya lägenhet i Stockholm.

– Vi var först, sen hängde alla andra på. Vi avslöjade att Björn och Jannike blivit ihop igen och lyckades pumpa förstasidor elva veckor i sträck. Det var inte att snoka i någons privatliv, det var raka nyheter.

Jag börjar inse att hans svar på frågorna om eventuell omoral alltså är: det handlar om nyheter som säljer och som folk vill ha. Det är det som avgör vad som kommer i tidningen.

Johan var utomlands när historien med Eva Dahlgren blossade upp, en artikel som han varken varit inblandad i eller vill kommentera.

Men paparazzibilder på nakna kändisar tycker han i princip inte är omoraliskt. Själv ligger han bakom en artikel med smygtagna nakenfoton på en badande Richard Gere och hans svenska flickvän.

– Om man som världskändis är naken på en badstrand får man räkna med att såna bilder publiceras. Samma sak gäller flickvännen.

Johan T Lindwall växte upp i Vetlanda och har en förvånansvärt lång journalistisk erfarenhet för att vara 27 år. Karriären började med att han som 13-åring ringde upp Börje Lundberg på Expressen och erbjöd sig att recensera dataspel.

– När han hörde min pipiga röst bara skrattade han. Men jag var kaxig och Börje sa: ”OK, vi testar”.

Johan skrev om dataspel i Expressen i tre år, fick reportervik på Östra Småland som 14-åring, började helgjobba på Västerviks-Tidningen i högstadiet och fortsatte till Oskarshamns-Tidningen och Vetlanda-Posten.

– Jag har aldrig gått journalisthögskolan och det är säkert en bra utbildning. Men bättre skolning än landsortspressen tror jag inte du kan hitta.

– Det hände att tanter ringde och blarrade om syföreningsmöten i 40 minuter, sen skulle det komprimeras till tio rader. Det var otroligt lärorikt.

”Det enda speciella är att jag skriver om kändisar, men det är inte konstigare än att en ekonomijournalist skriver om ekonomi.”

I sin tidiga karriär begick han en journalistisk dödssynd i en artikel om musikern Lasse Tennander. Johan hajar till lite när han inser att jag fått tag på historien men berättar vad som hände.

– När jag hade intervjuat Lasse Tennander snurrade det till som det bara kan göra för en 15-åring. Jag kom inte ihåg allt Tennander sagt så jag fejkade en del fakta, att hans hus var gult fast det i verkligheten var rött och andra småsaker.

– Lasse Tennander blev skitsur. ”Gör aldrig om det där”, sa han. Och jag lovar, sen dess har jag aldrig gjort något liknande.

Slitet på landsortstidningarna öppnade för ett sommarvik på Expressen.

– Första gången jag kom in på Expressens redaktion var helt fantastisk. Där var Per Wendel, Leif Brännström och andra journalister jag tidigare bara sett i tidningen. Plötsligt jobbade jag med dem, drack öl med dem, det var helt sjukt.

Men något fast jobb blev det aldrig på Expressen.

– Jag var inte tillräckligt bra och dessutom för stor i käften. Jag trodde att jag kunde allt men jag var bara 19 år och skulle enbart hållit käften.

Han hamnade så småningom på Kvällsposten där han gjorde sitt första stora kändisscoop, nakenbilderna på Richard Gere och flickvän i vattnet vid Båstad. Johan och en fotograf satt på pass i en bil en hel natt och fick bilder på det nakenbadande paret. Bilderna såldes till 43 länder och Johan håvade in tillräckligt med pengar för att kunna köpa en lägenhet.

För tre år sedan erbjöds han jobb på Se&Hör men tvekade innan han tackade ja.

– Ger jag mig in i det kommer jag aldrig att få skriva om samhällsfrågor, kriminalitet, sport eller allt det andra roliga, tänkte jag. Samtidigt hade jag gjort en massa kändisjobb på andra tidningar och gillat det, varje gång hade det blivit löp.

En fråga många ställer sig i dag är hur någon kan vilja jobba på en tidning som Se&Hör.

– Jag har ett stimulerande arbete där jag får resa och träffa folk. Jag står för det jag gör och ingen kan hitta en artikel jag skrivit i Se&Hör som varit fel på något sätt. Det enda speciella är att jag skriver om kändisar, men det är inte konstigare än att en ekonomijournalist skriver om ekonomi. Jag jobbar på precis samma sätt som andra journalister. Jag ringer runt till källor, läser branschtidningar och kollar tips.

Blir de du skriver om ofta förbannade på dig?

– Innan jag kom till Se&Hör trodde jag att det skulle bli så men det inträffar så gott som aldrig. Det finns ju en symbios mellan oss och dem vi skriver om. Ofta hänger deras karriärer på att de blir omskrivna.

Hur känns det att ringa någon och ställa frågor om hans eller hennes privatliv?

– Inga problem. Jag är alltid ärlig med vad jag är ute efter. Det är bara om jag ringer någon som nyss separerat som det kan vara jobbigt. Jag brukar säga att jag förstår att det är en svår situation men att jag bara gör mitt jobb.

Johan tycker att svensk kändispress är gans-ka harmlös.

– Vi får mycket tips om att den och den är alkoholist, homosexuell eller otrogen men med hänsyn till de inblandade gör vi inget av såna saker.

En av de personer Se&Hör gått hårdast fram mot är den så kallade TV-mannen. Johan T var en av dem som skrev.

TV-mannen är ingen myndighetsperson utan bara en journalist som inte ens har någon chefsposition. Varför lämnade ni ut så oerhört intima och nedsättande uppgifter om honom?

– TV-mannen är en känd, offentlig person, det i sig motiverar publiceringen. En av våra källor framträdde med namn och bild och när vi skrev hade det gjorts en polisanmälan. Flera andra kvinnor lämnade samstämmiga uppgifter om honom. Dessutom namngav vi aldrig TV-mannen. Jag anser att vi handlade helt korrekt.

Vi lämnar cafébordet och beger oss till en vernissage vid Stureplan. Johan planerar inte att skriva om tillställningen utan ska bara lyssna efter bra skvaller.

Där stöter han ihop med Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson som nämner att han blivit intresserad av någon fotograf.

– Så om jag sammanfattar: ’Babsan nykär i fotograf ’, slänger Johan ur sig som tänkbar rubrik.

– Jag ringer dig i morgon, säger han till Babsan som inte verkar ha något emot förslaget.

När Babsan försvunnit i vimlet säger Johan att han kanske kan göra en kortis av det i Se&Hör om han får fram namnet på fotografen.

Plötsligt dyker den gamle nöjesprofilen Billy Butt upp.

– Följ med så ska jag berätta om Johan Lindwall säger Butt med kraftig engelsk brytning och drar iväg till ett hörn av lokalen.

– Nej, nej, vad ska du prata med Billy för, hojtar Johan och försöker avstyra det hela.

Men han får hålla sig på avstånd medan Billy Butt lägger ut texten.

– Om jag startade en riktigt snaskig skvallertidning skulle jag anlita Johan, han är som en igel och bara så rå. Hade jag något att dölja är Johan T den sista jag skulle vilja möta.

Själv har Billy Butt en ganska osentimental syn på kändistidningar.

– Har man tagit på sig att vara kändis måste man tåla att såna som Johan T skriver skit om en, man kan inte bara få reklam. Jag gillar Johan, han är kommersiell, gör sitt jobb och han gör det bra.

Sen övergår Butt till omdömen och skrönor som inte ens Se&Hör skulle trycka. I bakgrunden står Johan och bokstavligen hoppar av missnöje med att Billy Butt får vräka ur sig.

Men åter till det där med etiken.

De senaste åren har Se&Hör profilerat sig med en hårdför journalistik som många gånger gått längre än konkurrenterna.

Ett av de mildare exemplen var när tidningen ägnade ett uppslag, inklusive suddiga bilder, åt att Agnetha Fältskog gick ut med soporna.

Att Agneta Fältskog går till soptunnan, vad är det för journalistik?

– Hon lever en oerhört anonym tillvaro. Vi visade att hon går i träningsoverall och lever ett vanligt liv.

På vilket sätt är detta viktigt?

– Jag har aldrig påstått att det är viktigt. Jag är inte ute efter att förändra världen, jag sysslar med underhållning.

Känns det inte som väldigt meningslöst?

– Så länge jag har en stor publik är det OK. Visst, jag rör mig i en oerhört ytlig värld men jag tycker jag fortfarande att det är kul att gå ut.

I framtiden tror Johan att svensk skvallerjournalistik blir råare.

– Allt tyder på att vi är på väg dit. Samhällsklimatet blir allt hårdare och konkurrensen mellan kvälls- och veckotidningarna kommer att tvinga fram en sådan utveckling.

Fler avsnitt