Gå direkt till textinnehållet

”Jag blev totalt torsk på klicken”

Sebastian Mattsson stortrivdes som Expressens klickkung, men sade upp sig för kunna ge ut svart satir om tidningens klickjournalistik. I september kommer Balladen om Kalle Klick ut – och Sebastian Mattsson hoppas att den leder till debatt.

Det är nattsvart humor som möter läsaren i Sebastian Mattssons debutroman Balladen om Kalle Klick, om den cyniske deskreportern Kalle ”Klick” Westerdahl. Och det är inte särskilt smickrande för Expressen, som var Sebastian Mattssons arbetsgivare fram till i våras då han sade upp sig inför utgivningen av boken.

– Jag insåg själv att det skulle bli svårt att jobba kvar när boken kom ut. Jag pratade med journalistklubben om det, och deras bedömning var att det kunde vara i strid med lojalitetskravet i anställningsavtalet. Jag ville ge ut boken så jag bestämde mig för att säga upp mig, berättar Sebastian Mattsson.

Var det ett svårt beslut?
– Jag är trygghetsnarkoman och gillade att jobba på Expressen, men jag längtade efter att ge ut en bok. Jag ville inte hamna i situationen där jag såg tillbaka och ångrade mig. Jag hade sån tur att jag fick nytt jobb direkt, på Svensk Damtidning.

Han arbetade som reporter på Expressen i åtta år, först på sporten och sedan hösten 2019 i breaking news-desken. Under 2017, 2018 och 2019 toppade han den interna klickligan.

– Mediechefer drivs av klick och prestige. Man behöver klicken för att få in pengar, man behöver prestigen för att stärka varumärket. Dubbelheten att dels jaga siffror, dels värna varumärket var svår att tillfredsställa som reporter. När Expressen berättar om sin journalistik lyfter man fram hjältarna: David Baas och Magda Gad till exempel. De gör fantastisk journalistik, men de står för en jätteliten andel av journalistiken och klicken. De flesta artiklar produceras av deskreportrar, de är ofta rajts som har som enda syfte att dra in trafik. Den överväldigande majoriteten av artiklar jag skrev för Expressen var rajts.

Finns karaktärerna i boken i verkligheten?
– Ja och nej. Jag ville inte att det skulle handla om människorna utan om en kultur uppfylld av klickjournalistik. Kalle Klick är ett amalgam av mina sämsta sidor och mina Expressen-kollegors sämsta sidor. Det fanns ingen så hemsk människa på Expressen som Kalle Klick, men i våra värsta ögonblick var vi alla Kalle Klick.

Är det här som du ser det en korrekt beskrivning av klickkulturen på Expressen?
– Det är en satir så en del saker är lite mer groteska, men exemplen på klickjournalistik i boken är hämtade från verkligheten. Jag har bara ändrat små detaljer för att inte de inte ska kunna spåras tillbaka till enskilda reportrar. Kalle Klicks personlighet är överdriven men hans arbetssätt är grundat i hur det ser ut på tidningen. Det finns en intern konkurrens på redaktionen; reportrarna lever i mätverktygen. Man får en kick av att se siffrorna gå upp och artikeln klättra på listan över mest lästa. Alla kan drabbas av klickhetsen.

Kalle Klick är förljugen i sin journalistik. Förekom det på Expressen?
– Man ljuger inte rakt upp och ned i rubriker och ingresser, men man skriver på ett sätt som ska lura läsarna. Man skriver till exempel: ”Camilla Läckbergs nya besked om livet med Simon Sköld”, och då tror läsaren att de är förlovade, fast egentligen ska han bara vara bortrest ett par dagar. Aftonbladet jobbar på exakt samma sätt.

Trivdes du på Expressen?
– Jag tyckte det var jätteroligt. Jag blev totalt torsk på klicken. Det var en utmaning att fullända min teknik. Men jag kände också att det var konstigt. Är det verkligen meningen att vi ska ha så här roligt åt våra rubriker och bildsättningar? Borde vi inte vara mer seriösa? Jag hyser inget agg mot Expressen, men jag ville skildra de mörkare och de lustigare sidorna.

Om det blir en debatt om boken, vad hoppas du att den ska leda till?
– Jag hoppas att Expressen inte försöker dribbla bort det. Jag hoppas att man vill diskutera om den datadrivna journalistiken bara är av godo. Man får fördjupad kunskap om läsarbeteende, men det finns en baksida.

Fler avsnitt
Fler videos