Gå direkt till textinnehållet

”Facebook är medvetna om att de har problem med sin trovärdighet”

Facebook planerar att anställa vad man beskriver som ”ett litet team av erfarna journalister” för att redaktöra innehåll som ska visas i en ny nyhetsflik. Techjätten kommer också betala miljontals kronor till publishers för innehåll, enligt rapporter.

Nyhetsfliken är just nu under utveckling och enligt en artikel i Digiday ska det rullas ut för test redan i oktober, för en mindre del av deras amerikanska användarna.

Journalisternas jobb blir primärt att kurera och inte producera innehåll medan algoritmerna fortsatt kommer styra delar av flödet. Till skillnad från tidigare FB-satsningar med inhyrda journalister så ska den här gruppen bli heltidsanställda – utspridda över USA med en person i London.

Enligt Digidays källor kom beslutet efter att Facebook hållit samtal med publishers som påpekat att en sådan här nyhetsvärdering behöver ”en mänsklig hand”. The Wall Street Journal har rapporterat att Facebook nu räknar med en kostnad på 3 miljoner dollar i licensutgifter, för att kunna knyta till sig innehåll från publischers runt om i världen.

Annons Annons

Exakt hur Facebook kommer att definiera vilket innehåll som ska lyftas fram i nyhetsflödet är oklart. Så sent som 2016 råkade techbolaget i blåsväder efter att sajten Gizmodo avslöjat att deras ”Trending topics” inte styrdes av en algoritm utan av frilansar som återkommande utsattes för påtryckningar att rensa bort nyheter för konservativa väljare, samt nyheter om Facebook själva.

Digidays reporter Max Willens arbetar med att bevaka mediebranschen i USA från New York. I en intervju med Journalisten menar han att det finns två sätt att se på Facebooks senaste drag.

Å ena sidan kan man se det som att techjätten börjar förstå att nyheter behöver behandlas annorlunda än bebisbilder eller semester-poster i ett flöde. Å andra sidan är det också valår i USA nästa år – vilket betyder massor av pengar att tjäna för Facebook eftersom olika aktörer kommer att vilja sprida sitt innehåll, och är villiga att betala för det.

Samtidigt blir det också allt viktigare för techjätten att hålla användarna borta från konkurrenten Apple News. 

– Facebook är medvetna om att de har problem med sin trovärdighet. Att hyra in riktiga människor för att kurera innehåll ger dem chansen att säga att man har lyssnat, säger Max Willens.  

Samtidigt tror Willens att det här kommer sätta fingret på att inget system är perfekt. Nyhetsfliken kommer bli en produkt som nagelfars och granskas från alla håll, och det kommer inte bli svårt för någon sida att hitta svagheter i vad som väljs ut, och vad som väljs bort.

– Om det piskar upp nya vindar kring algoritmstyrt innehåll kontra mänskligt kurerat innehåll så kommer Facebook kunna använda sig av det som kommit fram i den debatten, menar Max Willens.

Fler avsnitt
Fler videos