Gå direkt till textinnehållet

De kan vinna Årets gratistidning

Botkyrka Direkt, Bålsta Bladet och Annonsbladet Dalarna är nominerade till Gratistidningarnas förenings pris Årets gratistidning.

Här är alla nominerade:

Årets gratistidning:

Botkyrka Direkt, Petter Beckman (ansvarig utgivare): "Kombinationen av engagemang, lokal förankring, nyhetsnäsa och en ambition att tackla samtidens svåraste frågor på ett konstruktivt och hoppingivande sätt präglar denna utmärkta lokala gratistidning."

Annons Annons

 

 

Bålsta Bladet, Ove Rickardsson (ansvarig utgivare): "UpplandsBroBladet “Bubben” har delats ut i kommunen sedan starten 1971. 2016 gjordes annonsbladet om till en lokal gratistidning. Medarbetarna var alla övertygade om att en lokal gratistidning med lokala nyheter skulle vara ett starkare kort i framtidens lokalmarknad. Redan det första året växte intäkterna med drygt 1 miljon kronor och Bålstas medborgare har fått en egen lokal tidning."

Annonsbladet Dalarna, Thomaz Andersson (ansvarig utgivare): "Annonsbladet Dalarna lever inte längre upp till sitt namn. Det är i stället fem riktigt bra lokala gratistidningar som erbjuder läsaren en trovärdig lokal miljö där innehållet är kopplat till den ort där de ges ut. Samma erbjudande ges annonsören som inser värdet och bidrar till att tidningarna i företaget är en stabil stark affär och lovar lokal journalistik ute i landet."

Årets Reportage, politik, samhälle, näringsliv:

Nacka Värmdö Posten, Om att bo på öarna, Ansvariga: Hanna Bäckman, Jenny Frejing med motiveringen: "En ambitiös satsning som synliggör skärgårdsborna – och som inte bara ger en rad svar på frågan om befolkningsutvecklingen på öarna, utan även lyfter fram ett antal sätt att vända utvecklingen."

Magazinet VXO /Mosaik, Väninnor till väninnor, Nadia Hagberg: "Det handlade först om att nyanlända kvinnor skulle träffas och prata svenska tillsammans. Nu har det blivit en väg till jobb för dem som annars kan vara långt från arbetsmarknaden."

Järfälla Tidning, Kvinnliga poliser i 60 år, Louise Bornhall (text) och Mikael Andersson (foto): "Vi får en inblick i den kamp som förts av kvinnor inom polisen för att det idag inte ska ses som något konstigt att en kvinna söker sig till polisyrket."

Årets Reportage, Sport, kultur, nöje:

Mitti Stockholm, Cyklister i Stockholm förr och nu, Stefan Källstigen (text och bild): "Historiska och nytagna bilder ger läsarna chansen att upptäcka en tid då cyklisterna regerade, men där trafiken ändå flöt på och harmoni rådde med bilisterna."

Östra Sörmlandsposten, Från ryggbrott till genombrott, Johan Karlsson: "Simon Carlssons resa från en hemsk olycka till SM-guld i en helt ny sport."

VXO Media – Mosaik, Om Daniel Rahimi, Alexander Jepsen: "Hockey är långt från fotbollen när det kommer till integration. Växjö Lakers försöker ändra detta, möt Rahimi vars pappa är från Iran och aldrig hade hört talas om Hockey innan han kom till Sverige."

Årets korta artikel:

Din Lokaltidning, Fulspolning,Ida Eidem: "Det är viktigt att belysa sådant som är i behov av förändring."

Nacka Värmdö Posten: Världen i Nacka och Värmdö, Hanna Bäckman: "Greppet att jämföra områden och besöksmål med platser runt om i världen blev lyckat – en lättillgänglig snabbguide inklusive aktuella evenemangstips med glimten i ögat, som får mycket sagt på få tecken."

Veckovis: Räkfiske, Sarah Howard (text) och Robert Dahlberg (foto): "Artikeln bjuder även på en inblick i räk- och fiskeindustrin, en bransch som ständigt är aktuell och intressant på Västkusten."

Årets Artikelbild: 

Markbladet, Käpphästridning, Christer Hansson: "Första bilden på framtidens stjärna i en framtida sport."

Tidningen 7, Tältare, Håkan Nordström: "Så nära men för stunden så långt borta."

Mitti Stockholm: Begravning, Daniel Diaz: "Ett fruset ögonblick som griper tag i hjärtat och samtidigt påminner om de stora mästarnas kompositioner inom konsthistorien."

Årets gräv i gratistidning: 

Lokaltidningen Skåne, Artikelserien – Människan bakom brottet, Sanna Hjalmarsson (text) och Mattias Grenholm (foto): "Människan bakom brottet – Vad fick dem att inleda sin kriminella bana? Hur är livet bakom galler? Och hur gör man för att bli en hederlig medborgare igen?"

Mitti Vasastan: Hyreslägenheter blir hotell, Ida Persson (text) och Pekka Pääkkö (foto): "Granskningen berättar om myndigheter utan koll som står handfallna medan bostäder tänkta för stockholmare går till turister, mitt i en brinnande bostadskris."

Nacka Värmdö Posten: Giftutsläpp i Farstaviken, Charlotta Westling: "Allt började egentligen för 25 år sedan med en rapport från KTH gjord av en student, Men sedan 2016 har NVP:s grävande reporter Charlotta Westling grävt i en sörja som får större och större konsekvenser."

Årets lokalinsats (ny kategori):

Lokaltidningen Mitti: Min Lokala hjälte, Anna Körnung: "Ett projekt med syfte att lyfta fram lokala initiativ som inspirerar och berätta om människor som gör gott och gör skillnad. Det finns en kraft i positiva nyheter som både berör och förändrar. Ett lokalt initiativ som har potential att etableras av varje svensk gratistidning."

VXOnews – Magazinet: ”Mosaik”, Daniel Rydström: "Integration handlar om delaktighet och kunskap om vad som händer i samhället men också om goda exempel. I Mosaiks längre reportage berättas om personer från bevakningsområdet som gjort sig själva stolta och samhället en tjänst genom allt ifrån filmskapande till jobbskapande."

Åkersbergakanalen: Kanalens Dag, Jesper Almén: "Med uthållighet i tre decennier och stor generositet har den lokala gratistidningen bidragit till och byggt upp en av årets lokala höjdpunkter som engagerar tusentals invånare och stimulerar ännu mer engagemang bland bygdens förenings och näringsliv."

Årets Etta:

Järfälla Tidning: Håkan Kjellgren (redigering) och Mikael Andersson (foto): "Redigeraren knöt ihop tema ettan på ett fint och fyndigt sätt, som enkelt förklarade specialnumret – och gav en riktig sommarfeeling strax innan semestern!"

Nacka Värmdö Posten: Hanna Bäckman (redigering) och Jenny Frejing (foto): "Sol, vind och vatten, dubbla ettor och dubbla ordvitsar. Vad mer kan man önska av en förstasida."

Södermalmsnytt: Christian Williamsson, Direktpress produktionsbolag Storymark: "Ettan spelar mot filterbubblor och en hotande omvärld, det lilla lokalsamhällets kamp mot universum – och kanske dess självklara plats däruti."

Årets Lokalsajt:

NVP.se, webbredaktör Anna-Karin Blom: "Med ett stadigt flöde av publiceringar och många möjligheter till fördjupning och vidareläsning erbjuder nvp.se en relevant källa till lokala nyheter i Nacka och Värmdö."

Mitti.se, Redaktionen: "Mitti.se har flyttat fram positionerna och levererar en sajt till stockholmarna med lokala, informerande, överraskande, guidande och underhållande nyheter."

Stockholmdirekt.se, Direktpressteamet: "StockholmDirekt erbjuder välpaketerade pushnotiser, artiklar och rörligt material, och på sajten ryms såväl udda berättelser och stora personligheter som brinnande just nu-händelser och avslöjanden."

Årets effektivaste kampanj:

Mitti: Länsförsäkringar, Carl Berglund: "För Länsförsäkringar etablerades konceptet: Din lokala expert. En expertspalt presenterad på Mitt i:s temasidor för bostad, motor och hälsa. Spalten fokuserar på skadeförebyggande åtgärder och/eller relevanta tips och råd som naturligt anknyter till de redaktionella ämnen och artiklar som presenteras i temat. Ett klockrent exempel på hur annonsfinansierat innehåll adderar relevant nytta till läsaren i en redaktionell kontext."

Kristianstadsjournalen: ICA Maxi, Marie Wramås, (grafik): "I April presenterades en idé till uppslags-annonsering för ICA MAXI i Kristianstad. Uppslaget fokuserar inte på butikens traditionella marknadsföring av vara/pris. Det visar bredden och specialsortiment varvat med bilder på avdelningar och personal, matrecept mm. Och har bidragit till markant ökad försäljning av det dyrare specialsortimentet och kundens kännedom om butikens bredd."

Bjäreliv, Valet 2018, Joakim Ormsmarck (projektledare) och Fredrik Strandberg (grafiker): "Inför valet 2018 tog tidningen ur ett demokratiskt perspektiv ett initiativ för att lyfta valdeltagandet från katastrofala 63% i senaste valet. Kampanjen “Gör DITT val 9 september” resulterade i ett historiskt högt valdeltagande på 86,65%."

Årets ”kunderövring”:

Sollefteåbladet, Sollefteå Kommun, Sandra Molitor Sjöberg: "Med hjälp av svårslagna argument fick tidningen Sollefteå kommun att flytta sitt nyhetsbrev till företagare till Sollefteåbladet, en erövring som både gynnar tidningen, våra läsare och kommunen syfte – i detta fall ett förbättrat företagsklimat."

Tidningen 7an: O-ringen, Ulf Eklund, Johannes Jonsson och Kamilla Åhlander: "Tre år innan O-ringen skulle gå av stapeln i Örnsköldsvik kontaktade Tidningen 7 tävlingsarrangören. Framförhållningen gav resultat och 2018 kunde en informationsspäckad tidning delas ut till O-ringens tävlande. En bra inkomstkälla som skulle gått tidningen förbi om de inte varit alerta och framåtblickande."

Mitti: Intersport, Carina Björklund: "Då räckvidden alltid varit en kritisk faktor för dem var även det den största utmaningen i lokal annonsering. Hösten 2017 testade de av flertalet lokala medier och under 2018 blev Mitt i Intersports förstahandsval för all lokal print-annonsering. Därmed erövrade Mitti en stor andel från dagspress som resulterade i 32 annonsveckor under hela 2018."

Årets Initiativ:

Mitti: Min lokala hjälte och MIO, Linda Norrbin: "Mio blev huvudpartner i samband med lanseringen av Min lokala hjälte. I detta skräddarsydda partnerskap adderades även kommersiella artiklar vars fokus är storytelling på lokal nivå och som kombinerar varumärkesbyggande med utbudsannonsering och employer branding. Med detta samarbete hittade Mitti nya intäkter i ett mycket synligt projekt där både läsare och annonsörer kände stort engagemang."

VXO-Magazinet: VXO Weekend, Daniel Rydström: "En månadsbilaga i Magazinet. Den är såld på abonnemang och annonsörerna har tecknat upp sig för att vara med i tio nummer. I paketen ingår annonser i samtliga nummer, men annonsörer får också vara med på plocksidor. En gång under tidsperioden erbjuds även native om deras verksamhet. Intäkten för hela projektet är cirka en miljon kronor."

Skärholmen Direkt: Skärholmsandan, Petter Beckman: "Ett intressant och unikt exempel på hur en lokaltidning kan ta på sig ledartröjan som samlande kraft och mobilisera goda krafter för att stärka framtidstron och utvecklingspotentialen i sitt område, och samtidigt stärka sitt eget varumärke."

Vilka som vinner avslöjas på gratistidningarnas branschdag den 29 mars.

Fler avsnitt
Fler videos