Gå direkt till textinnehållet

De kan bli Årets Journalist

Förra vecka släpptes fem av kategorierna till Tidskriftspriset. Nu kommer de sista fem kategorierna – bland andra Årets Journalist.

De nominerade i de fem sista kategorierna i Tidskriftspriset 2025:

ÅRETS DESIGN

  • Jonas Larsson, American Trails
    ”Wow, vad är det här? Denna bok/magasin/guidebok är svår att sluta läsa. Sida för sida visar den vägen via fantastiska bilder som får ta plats. Designen är stringent, noggrann och detaljerad med fin typografi. Lekfull och nördig på ett underbart sätt. Sajten samspelar med sitt omsorgsfulla designkoncept och bjuder på överraskningar som kompletterar helheten. Udda och välkommet överraskande Jonas!”
  • Joel Persson, ICON Magazine
    ”Konsekvent och detaljerat in i minsta detalj. Välkurerad, noggrann och samtida. Bilderna är nästan filmiska och bildtexterna omsorgsfullt utformade. Den genomgående svärtan med klassiska tidningsreferenser och grafiska inslag skapar tydliga kontraster. Ett stabilt designbygge med väljobbade ytor genom hela produkten. Läsningen är lika bra oavsett om man skrollar eller bläddrar. Nummer efter nummer håller samma höga höjd. Joel, du har verkligen den unika blicken!”
  • Agnes Dunder, Sveriges Natur
    ”Med nyfikenhet och kreativitet förklaras komplexa och ibland svåra ämnen. Designen är inbjudande och rolig med mod, hjärta och värme. Tempot varieras fint tack vare ett gridsystem som skapar både rytm och struktur. Bilderna presenteras starkt med både känsla och mod. Du är en stjärna Agnes!”
  • Hanna Johansson, Vi
    ”Vilket fenomenalt arbete. Ett gediget designhantverk av internationell klass oavsett var man läser. Starka berättelser lyfts lika respektfullt på sajten som i den fysiska tidningen. Innehållet presenteras grafiskt lekfullt och djärvt. En kreativ dans med bilder som sömlöst driver kompositionen framåt. Typografi, luft och grafiska element är noga genomtänkta och omsorgsfullt utförda in i minsta detalj. Snyggt hantverk Hanna!”

Jury: Rickard Frank (ordförande), designer, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter, Kajsa Isenberg, Art director och formgivare inom redaktionell form, konceptutveckling och redesign, och Carl-Axel Wahlström, creative director och AI-artist, som skapade COPY Magazine.

Annons Annons

ÅRETS JOURNALIST

  • Pontus Ohlin, Dagens Arbete, nomineras för sin förmåga att med nyfikenhet skildra både människor och miljöer. Med gedigen erfarenhet och hantverksskicklighet bjuder han läsaren på engagerande upplevelser samtidigt som han hittar nya vägar, bortom texten.
  • Emma Bouvin, DN Lördag, nomineras för sin skarpa blick och närvaro, vare sig hon skildrar det egna småbarnslivet eller människorna som försöker leva i en av vår tids största konflikter. Från hemmafronten och krigsfronten alltid något nytt.
  • Anna Hjorth, Handelsnytt, nomineras för en konsekvent, orädd och stilistiskt högtstående journalistik som kompromisslöst utforskar det vardagliga arbetets baksidor och orättvisor, men som också släpper in ljuset, hoppet och det goda exemplet.
  • Elina Lundberg, Ämnesläraren, nomineras för sin perspektivrika granskning av den eskalerande ”lyssneläsningen” i skolan och dess negativa konsekvenser för ungas läskunskap. En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.

Jury: Lena K Samuelsson (ordförande), senior adviser, Anton Berg, författare, radioproducent och dokumentärjournalist, och Stefan Eklund, vd Utgivarna.

ÅRETS LJUD

  • Elitens hemliga sexfester, podcast-dokumentär, Amelia/Expressen
    ”När kvinnomagasinet tar på sig kvällstidningens kostym och tar mikrofonen i hand, tas lyssnarna med på en resa in bakom stängda herrgårdsportar. Det är respekfullt och fängslande om ett ämne som fortfarande är tabu och samtidigt väldigt lockande.”
  • 100 år av svensk nazism, podcast-serie, Expo
    ”Med noggrann forskning som stöd och engagerande berättelser som grund, belyser podden de krafter och händelser som format nazismens utveckling. I en tid då extremism och intolerans återigen växer sig starkare i samhället, är “100 år av nazism” en oumbärlig källa för alla som vill förstå nazismens mörka historia i Sverige.”
  • Klimaktet, podcast, Femina
    ”Med engagemang, stor nyfikenhet och en stor dos nu-lyfter-vi-på-locket-jävlaranamma ger sig Femina på ämnet klimakteriet. Det blir exklusivt, ärligt, personligt och brännande på samma gång när allt från ojämlik vård till svettnätter sätts i fokus.”
  • Kpodden, podcast, Kamratposten
    ”För communitybyggandet och den sömlösa övergången från papper till ljud. För rummet som de bygger, bjuder in lyssnarna till – och som de unga lyssnarna uppenbarligen vill vara i. Kpoddens enträgna arbete imponerar – och ger resultat.”

Jury: Anna Rastner (ordförande), vd Nobelprismuseet, tidigare Content Director Bauer Media Group, Josef el Mahdi, ansvarig nyhetsbeställningar Sveriges Radio, och Teresa Stenler von Matérn, projektledare redaktionella satsningar, tidigare poddchef SvD.

ÅRETS OMSLAG

  • DN Lördag/maj 2025
    ”En av årets snackisar Epa-dunkade högt: vem döljer sig bakom artistnamnet Fröken Snusk? DN Lördag fick henne att slänga masken och lyckas komma henne väldigt nära. Uttrycket i bilden är starkt och blicken tvingar in läsaren att vilja veta mera.”
  • Sveriges Natur/nr 4 2024
    ”När det mest naturliga blir någonting skadligt: som en ammande mamma där bebisen suger i sig en evighetskemikalie. Sveriges Naturs omslag belyser de höga halterna av PFAS i bröstmjölken och rör upp känslor hos läsarna. Vackert och skakande på samma gång.”
  • Wheels Magazine/nr 7 2025
    ”Alla de som älskar gamla amerikanska bilar vet vad det handlar om: ingen detalj är för liten för att belysa.
    Som här: ett helt omslag där fenomenala fenor spelar huvudrollen. Den röda färgen, det tidstypiska typsnittet och den grafiska dispositionen talar sitt tydliga språk.”
  • Vi Lärare/nr 8 2024
    ”Mobilförbud eller inte? Här möter Edvard Munchs ”Skriet” ett hålögt spöke som symboliserar den ångest som skolvärden kände inför beslutet om att förbjuda mobilerna. På Vi Lärares omslag samspelar text och bild skrämmande perfekt med varandra.”

Jury: Åsa Rydgren (ordförande), senior publisher och projektansvarig Utgivarna, Elin af Klintberg, partner & creative director, Klintberg Nilehn
Jonas Mattsson, marknadschef Tidsam.

ÅRETS KOMMERSIELLA KAMPANJ

  • Små stunder stora minnen, Aller Media Creative Studio och Rusta
    ”Här fångas det lilla i en orolig omvärld. Där man känner hur de små ögonblicken etsar sig fast i minnet – samtidigt som man bygger räckvidd genom att använda alla sina olika kanaler på ett kreativt sätt. Veckotidningarnas trovärdighet i kombination med digitala format, ger en framgångsrik kampanj som inspirerar i alla åldrar.”
  • I år ger vi till barnen, Aller Media Creative Studio och Unicef
    ”Med en genuin känsla, humor och hög trovärdighet har kampanjen visat att man kan vara ärlig och bygga en emotionell relation till sin målgrupp. Att avskalat våga leka lite i allvaret ger kampanjen en ny vinkel som slår igenom och landar mjukt. Ett gediget och välregisserat genomförande gav starka resultat för en viktig sak.”
  • Exitresan, Breakit och Swedbank
    ”Att våga vara transparent är en styrka i dagens komplexa samhälle. Att läsarna på nära håll fick följa med grundarnas största resa till exit visar på just detta. Kampanjen gjordes dessutom tillsammans med en kund som på det mest naturliga sätt är en del i sammanhanget. Genomarbetat och med smart användande av sina egna kanaler. Det kändes helt enkelt som en perfect match i sammanhanget vilket skapade en genuin kampanj med starka resultat.”
  • Sveriges värsta garderob, Leva & Bo och IKEA
    ”Trots en budget under det normala har man lyckats skapa resultat som presterar långt över benchmark. Med ett kreativt grepp som tar avstamp i något de flesta kan relatera till – den stökiga garderoben – skapas igenkänning och engagemang i målgruppen. Läsarnas egna berättelser och bilder ger kampanjen en autentisk grund, som lyfts ytterligare med proffsigt redaktörshantverk och smart integrering av annonsörens produkt och erbjudande.”

Jury: Kenneth Danielsson (ordförande), vd IAB Sverige, Pernilla Boshuis, Head of Customer Engagement and Marketing, NMT Media, och Ulrika Ek, vd Relatable och ordförande Next Gen Board.

Vinnarna avslöjas på Tidskriftsgalan på Berns den 22 oktober.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Annons
Fler avsnitt
Annons Hat och hot är brott.
Fler avsnitt
Fler avsnitt

Senaste numret

Gerda Nilsson-Tysklind, Kalla fakta, klippare.
Fler avsnitt
Fler avsnitt