Apples adblocker oroar tidningsbranschen

9 september, 2015

Apples senaste uppdatering av operativsystemet IOS kommer att göra det enklare för användarna att blockera reklam. – Det oroar våra medlemmar. Man hör att fler och fler använder adblocker, och nu blir det inbyggt i IOS, säger Tobias Hedström på Tidningsutgivarna.

Apples uppdatering kommer samtidigt som många mediehus får alltmer av sina annonsintäkter från digitala kanaler. 2014 stod dagstidningarnas sajter för en femtedel av de svenska mediehusens totala reklamintäkter.

Tobias Hedström är chefsanalytiker på TU.

– Det är synd att folk tycker att reklamen är så jobbig att de vill blockera den. Problemet är att det inte är de seriösa publicisterna och annonsörerna som gör att vi är trötta på reklamen. Det finns många sajter som har betydligt ”värre” reklam, det drabbar tyvärr bra publicister och annonsörer. Bra reklam upplevs som acceptabelt.

Vilka medier är mest utsatta?
– De som har högst andel intäkter på nätet: främst kvällstidningarna.

Kommer TU att samla sig till något motdrag?
– Problemet är väl att ingen har någon jättebra lösning. Man skulle som tidning kunna säga att man inte släpper in läsare med adblockers, men då blir folk upprörda.

En väg framåt kan vara att pedagogiskt förklara för läsarna att journalistiken betalas av reklam, säger Tobias Hedström.

– Men först ska vi vänta och se vad det nya operativsystemet verkligen innebär, i stället för att jobba på spekulationer. Vi försöker prata runt i branschen och se hur man löser det här på bra sätt. TU kommer försöka vara en informerande och sammanhållande kraft.

Kommentarer

Det finns 2 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Johan Persson tors, 2015-09-10 11:11
Jag slår av min adblocker på sajter jag gillar. Se påslagna adblockers som en utebliven donation! Eller: Med adblocker tar vi läsare tillbaka makten att avgöra huruvida era alster ska belönas eller inte. En gång i tiden var ni beroende av oss, nu verkar vi mest vara ett nödvändigt ont för att inkassera presstöd och reklampengar. Alla borde använda adblockers. Med en adblocker kan man även blockera de där missfostren native advertising-artiklar. Kul va?
Inlagt av Rolf Krohna fre, 2015-09-11 03:48
På mig verkar det som om Apple har hittat en ny inkomstkälla. Dom som betalar släpps igenom spärren, andra stoppas. Grundproblemet är att media inte har växt ur pappers kulturen. Det tycks finnas en inställning att läsarna har en skyldighet att ta del av reklamen för att stödja media, och så vill man tvinga på läsarna reklam. Läsarna har den motsatta åsikten, ad blockers är ju inget nytt. Reklam makare och media måste lära sig att producera reklam som läsaren vill ha, antingen därför att den är upplysande, eller underhållande och läsaren kan själv välja, på samma sätt som läsaren väljer vika artiklar han skall läsa. I det nuvarande ”reklamkriget” kommer media att förlora. I en del andra länder har man hunnit mycket längre med en sådan omställning till digitaltekniken.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies