Gå direkt till textinnehållet

Apples adblocker oroar tidningsbranschen

Apples senaste uppdatering av operativsystemet IOS kommer att göra det enklare för användarna att blockera reklam. – Det oroar våra medlemmar. Man hör att fler och fler använder adblocker, och nu blir det inbyggt i IOS, säger Tobias Hedström på Tidningsutgivarna.

Apples uppdatering kommer samtidigt som många mediehus får alltmer av sina annonsintäkter från digitala kanaler. 2014 stod dagstidningarnas sajter för en femtedel av de svenska mediehusens totala reklamintäkter.

Tobias Hedström är chefsanalytiker på TU.

– Det är synd att folk tycker att reklamen är så jobbig att de vill blockera den. Problemet är att det inte är de seriösa publicisterna och annonsörerna som gör att vi är trötta på reklamen. Det finns många sajter som har betydligt ”värre” reklam, det drabbar tyvärr bra publicister och annonsörer. Bra reklam upplevs som acceptabelt.

Vilka medier är mest utsatta?
– De som har högst andel intäkter på nätet: främst kvällstidningarna.

Kommer TU att samla sig till något motdrag?
– Problemet är väl att ingen har någon jättebra lösning. Man skulle som tidning kunna säga att man inte släpper in läsare med adblockers, men då blir folk upprörda.

En väg framåt kan vara att pedagogiskt förklara för läsarna att journalistiken betalas av reklam, säger Tobias Hedström.

– Men först ska vi vänta och se vad det nya operativsystemet verkligen innebär, i stället för att jobba på spekulationer. Vi försöker prata runt i branschen och se hur man löser det här på bra sätt. TU kommer försöka vara en informerande och sammanhållande kraft.

Fler avsnitt
Fler videos