Gå direkt till textinnehållet

Annonsraset eskalerade 2020

Under 2020 minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med nästan 18 procent, jämfört med året innan. Print tappar hela 27 procent.

Under december minskade investeringarna med 21 procent, jämfört med samma månad föregående år.

Minskningen kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data då december 2020 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2019, skriver Sveriges mediebyråer i ett pressmeddelande.

Under helåret 2020 förmedlades cirka 15,3 miljarder kronor. De totala medieinvesteringarna minskade med cirka 18 procent, eller drygt 2,7 miljarder kronor.

Annons Annons

Samtliga mediekategorier har haft en negativ tillväxt under året. Störst negativ tillväxt har segmentet bio, vilket kan förklaras med att biograferna har hållit stängt under långa perioder i pandemin.

Printkategorierna fortsätter nedgången och under krisåret 2020 har tappet varit hela 27 procent. 2019 backade man nästan 19 procent.

Tv, som är den största mediekategorin, tappade över en miljard kronor under 2020.

– 2020 blev ett av de mest dramatiska åren vi någonsin har varit med om, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Under det andra kvartalet minskade medieköpen med 34 procent, och även om investeringarna har fortsatt minska hela året så har takten mattats av något. Under årets sista kvartal backade investeringarna med 4,5 procent.

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. 

Fler avsnitt
Fler videos