Lär av indiskt
medielandskap

13 oktober, 2015

I Indien pågår en digitalisering utöver det vanliga. Målsättningen är att 550 miljoner indier ska ha tillgång till internet om tre år jämfört med 159 miljoner i dag. År 2020 räknar man med att medianåldern i Indien är 29 år.

Digitaliseringen innebär stora möjligheter för den unga befolkningen. En mängd digitala plattformar har lanserats de senaste åren som utgår från bevakningsområden där de traditionella medierna inte är närvarande.

Parallellt med den digitala utvecklingen är papperstidningen ännu ohotad. Enligt Registrar of Newspaper for India (RNI) har antalet registrerade tidningar ökat från 77 384 till 99 660 under de senaste fyra åren. Orsaken till de växande upplagorna är utvecklingen av lokaljournalistik.

Lägg därtill att Indien har 392 registrerade TV-kanaler som sänder nyheter. Mångfalden i det indiska medielandskapet har också skapat intresse i omvärlden. De senaste tre åren har digitala plattformar som Buzzfeed, Huffington Post, Quartz och Mashable etablerat sig i Indien. Trenden är klar: internationaliseringen av nyhetsjournalistik är ett måste.

Samtidigt i Sverige letar dagstidningsbranschen med ljus och lykta efter intäkterna. De stora redaktionerna har massvarslat och jakten på en ny hållbar affärsmodell börjar bli alltmer desperat. Enligt tidningen Journalisten var 493 journalister öppet arbetslösa vid halvårsskiftet i somras, vilket var en ökning med nära sju procent mot förra året.

Nätverket för Sydasienstudier (SASNET) vid Lunds universitet har under en tid studerat det indiska medielandskapets utveckling. Vi, en indisk och en svensk journalist, är övertygade om att digitaliseringen i samklang med internationaliseringen av medier skapar nya möjligheter för att utveckla arbetstillfällen, arbetsmetoder och upplagor. Samtidigt behövs också en djupare diskussion om medieetik och kritiska perspektiv som utvecklar journalistikens roll i en fungerande demokrati.

I South Asia Media Project skapar vi en ett forum där journalister, medieforskare och internetforskare från Sverige och Sydasien får dela med sig av sina erfarenheter och framtidsperspektiv. Vid två mediekonferenser i höst, i både Sverige och Indien, kommer vi att minska avståndet mellan det svenska och indiska medielandskapet.

Vi som arbetar i detta projekt tror nämligen att vi har mycket att lära av varandra.

För vem har egentligen påstått att svenska eller indiska journalister ensamma måste hitta lösningarna på samtidens utmaningar.

                Andreas Mattsson
                projektkoordinator South Asia Media Project och frilansjournalist
                Divya Rajagopal,
                ekonomijournalist, Mumbai

 

Fotnot: Läs mer om South Asia Media project här: www.southasiamediaproject.com

 

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Rolf Krohna ons, 2015-10-14 02:20

Detta gäller inte bara Indien. Även Kina har ett lång utvecklat nytt media system som är mycket aktivt och snabbt framskridande och ligger långt före Sverige, och där jag själv deltar och är aktiv. Medan svenska media hakar upp sig på de traditionella nationella media som Xinhua och Folket Dagblad, vilka skulle bäst motsvaras av en paneuropeiskt nyhetsbyrå och tidning som inte finns, så utvecklas lokala och regionala media, och nya media former, lavinartat. Medan folk i en region har stort intresse av hur till exempel parkeringsregler utformas i deras område är dom totalt ointresserade av vad man gör i resten av landet. När student upproret i Hong Kong pågick var jag i Chongqing, och folk var totalt ointresserade. Det är ju i Hong Kong, inte här, det får dom lösa själva. Hur mycket intresse har stockholmarna av kommunalpolitikers agerande i Tomelilla? Inte mycket, men lokalt är det skillnad. Samtidigt gör svenska media allt för att stoppa utvecklingen och förändringar, och i slutändan är det journalisterna som får ta smällen. Det är även ett otroligt tillfälle för medlemmar av journalistkåren att gripa initiativet till att utveckla ett nytt media landskap. ”Tillfället” sitter or ropar på er, i framtiden kan ni själva bestämma, dumpa media baronerna.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies