Kända konstnärer: Medierna stoppar fi

13 september, 2006

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Vi är konstnärer, curatorer och gallerister som gått samman för att utrycka vår starka oro över att riksmedierna ignorerar feministiskt initiativ. Vi upplever att partiets talespersoner tidigare varit utsatta för en oproportionerligt negativ kampanj och att riksmedierna inför valet övergått till att låtsas som om partiet inte finns.

Vi är konstnärer, curatorer och gallerister som gått samman för att utrycka vår starka oro över att riksmedierna ignorerar feministiskt initiativ. Vi upplever att partiets talespersoner tidigare varit utsatta för en oproportionerligt negativ kampanj och att riksmedierna inför valet övergått till att låtsas som om partiet inte finns.

Det är med förfäran vi observerar en medial styrning av åsikter där fokus sätts på enskilda händelser och inte på att återspegla vad de olika partierna står för och vill. Det borde vara en självklar del av det journalistiska uppdraget att ge en bred och saklig bild av de olika partiernas åsikter och då inte bara riksdagspartierna. Feministiskt initiativ är i våra ögon ett mycket viktigt alternativ, inte minst för att höja nivån på diskussionen om jämställdhet och negativa könsroller. Ojämställdhet och könsstyrda förväntningar från samhället drabbar både män och kvinnor. Aldrig tidigare har ett politiskt parti visat sådan insikt om hur en snedvriden könsmaktsordning får negativa verkningar på alla plan i ett samhälle.

Vi som skrivit under denna insändare vill uttrycka vår frustration över att vi som väljare fått alldeles för lite information om alternativen till riksdagspartierna. Genom att prioritera bort nya politiska initiativ styr medierna valrörelsen på ett odemokratiskt sätt.

Vi tror att många väljare, och framförallt många förstagångsväljare, lätt glömmer bort att det krävs ett ekonomiskt kapital för att synas i valrörelsen. Uppenbarligen krävs också mediernas tillåtelse. Detta är oacceptabelt. Oavsett vad vi svenskar väljer att rösta på den 17e september förtjänar feministiskt initiativ en professionell journalistisk bevakning och ett rättvist utrymme i riksmedierna. Genom en kompakt tystnad förmedlar medierna indirekt bilden av att feministiskt initiativ har misslyckats. Vi ställer oss frågan – misslyckats med vad? Kan det vara så att medierna genom att ignorera partiet, just vill ge oss väljare känslan av ett misslyckande?

Feministiskt initiativ har låtit Sifo genomföra en valundersökning för att ta reda på hur väljarna tänker på partiet som valalternativ. Resultaten visar att åtta procent av de tillfrågade kan tänka sig att rösta på feministiskt initiativ. Utöver det är sju procent tveksamma. Dessa två grupper utgör tillsammans 15 procent av väljarkåren. Sifos siffror visar också att nästan lika många män som kvinnor är positiva till feministiskt initiativ. Är det demokratiskt att ignorera detta?

Sverige är först i världshistorien med ett politiskt parti som utgår från en feministisk analys av samhället. Det är en historisk händelse av internationellt intresse och får helt enkelt inte tystas ned!

konstnär

curator

konstnär

konstnär

konstnär

konstnär

konstnär

gallerist

curator

konstnär

konstnär

konstnär

konstnär

konstnär

Kommentarer

Det finns 21 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Anders Andersson mån, 2011-12-19 22:18

Brottslingar

Det är väl också första gången i historien de ledande talespersonerna i ett parti helt korrekt kallas för.. citat ..“Giriga brottslingar”..?

/ Anders Andersson

Inlagt av anncy göranson mån, 2011-12-19 22:18

Inga röstsedlar för fi

Jag lade mina tre röster i förra veckan. Alla röstsedlar låg framme på ett bord efter parti. Även dubiösa småpartiers, som till exempel Sverigedemokraterna, Sjukvårdspartiet etc.

Alla – utom fi!

Jag frågade valförrättaren om inte fi ställer upp i riksdagsvalet?

Jo.

Varför ligger inte röstsedlarna framme som de andra?

Nja… vi ska se… vi kanske får lägga en lapp…

Nästa gång jag gick förbi låg feministiskt initiativs röstsedlar fortfarande inte framme.

/ Anncy Göranson

Inlagt av John Kvarnström mån, 2011-12-19 22:18

I rättvisans namn

Varför ger Journalisten ett ensidigt stöd åt bara ett av småpartierna? Varför låter man lobbyister för Feministiskt initiativ ensidigt få publicitet? Någon form av okänd partiskhet?

/ John Kvarnström

Mediaforlaget

www.mediaforlaget.se

Inlagt av Emma mån, 2011-12-19 22:18

Håller med

Jag håller verkligen med om detta, framför allt om de inledande raderna om fokus på enskilda händelser. Valet känns mer och mer som politikens fotbolls-VM eller schlagerfestival. Ett TV-nöje bland andra. En gubbe mot en annan, vem är starkast. Snark.

/ Emma Nordenstam

Inlagt av Birger Östberg mån, 2011-12-19 22:18

36% vill se Fi i riksdagen

Apropå Jonas Morians inlägg: Visst är det skillnad på de vanliga opinionsmätningarna och frågan “Kan du tänka dig att…” Enligt Sifos Toivo Sjörén är det erfarenhetsmässigt ungefär en tredjedel av dem som “kan tänka sig” som sedan också röstar på det partiet när det gäller uppstickarpartier. Fi har låtit Sifo ställa samma fråga igen en vecka senare, och nu kan 10 procent tänka sig att rösta på Fi, dvs en ökning med 2 procentenheter. Dessutom fick väljarna svara på frågan om de tycker att det vore bra eller dåligt om Fi kommer in i riksdagen. Hela 36 procent svarade att det vore bra. Men detta kan man hittills bara läsa om på Fi:s egen webbplats, www.feministisktinitiativ.se

/ Birger Östberg, riksdagskandidat (Fi)

Inlagt av Berit Edvinsson mån, 2011-12-19 22:18

Valsedlar för Fi

Saknar du valsedlar till Feministiskt initiativ så går det bra att ta en blank och skriva just: Feministiskt initiativ.

/ Berit Edvinsson

Inlagt av Mikaela Robsahm... mån, 2011-12-19 22:18

Valsedlar

Angående att Feministiskt initiativ inte vill jobba men vill ha makt:

Förstår inte vartifrån detta kommer. Vi kämpar över hela landet med att lägga ut våra valsedlar som alla andra småpartier. Detta tar mycket kraft och energi, när man hade kunat snacka politik, men dessa villkor har vi vetat om hela tiden. Vem har sagt något annat?

/ Mikaela Robsahm, riksdagskandidat för Feministiskt initiativ

Inlagt av Helena Palén Ol... mån, 2011-12-19 22:18

Ett parti för kvinnor???

Hade Fi varit ett parti för kvinnor så hade människorna i Sverige stött initiativet. Men nu är Fi en hybrid som ingen behöver mer än Gudrun & Co själva. Att försöka ändra på människans utveckling på en kafferast som Fi försöker göra – plus dra in invandrar- och HBT-problematik i samma parti låter sig inte göras. Men det är klädsamt att hacka på medierna; vänster- och kulturmänniskor förnekar sig inte – de jagar också oftast i flock.

Till de så kallade kulturmänniskorna skulle jag vilja rikta en appell: Låt fjällen falla och inse att kvinnan och födandet måste få en högre status i samhället. Fi har en vänsterpolitik (de jobbar med fel metoder) där de föräldrar som är minst med sina barn belönas mest. På sätt och vis är de marxist- och engelsister – de är staten och inte föräldrarna som ska ta hand om barnen. Vem i samhället behöver ett till sånt vänsterparti?

För övrigt måste jag säga att Gudrun Schyman och Fi har synts väldigt mycket i medierna; där har Peter Wolodarski rätt som skrev i DN häromdagen att Schyman fått en mediebevakning som hade hon och Fi 10 procent av väljarrösterna – vilket inte är sant. Halsarna som sträcks efter makten år med andra ord både långa och spända och frekventa i medierna.

/Helena Palén Olofsson

Inlagt av Stina Sandberg mån, 2011-12-19 22:18

Medierna och makten

Efter sensationsjournalistik och ett ifrågasättande av Fi och dess talespersoner har tystnaden lagt sig. Medierna vill inte skriva om det som Fi talar om i valrörelsen. Det grundläggande problemet, nämligen att vi faktiskt lever i ett manssamhälle. I stället väljer man att fokusera på extremfrågor som förlöjligar och tar bort blicken från det viktiga. Männen har makten, pengarna och bestämmanderätten i dagens samhälle.

Om kvinnor fick samma rättigheter och värde, i form av högre löner skulle detta leda till mindre kvinnomisshandel. Och kvinnorna ska inte behöva gömma sig. Lås in männen som slår.

Fi behövs i riksdagen.

Heja Fi!

/ Stina Sandberg

Inlagt av Daniel mån, 2011-12-19 22:18

Cry me a river

Iofs finns det väl knappast någon grupp i sanhället som INTE tycker att de blir orättvist behandlade i medierna, men jag undrar om inte det här gnället ändå tar priset. Fi har en av Sveriges mest kända politiker i partiledningen, något som givit dem mer mediebevakning än något annat nystartat parti redan från början.

Jämfört med t.ex Piratpartiet som startades ungefär samtidigt och har ungefär lika mycket väljarstöd har partiet genom Schyman fått stort utrymme för sina uttalanden. Piratpartiet har däremot inga kulturarbetare som gråter krokodiltårar för dem och skriver artiklar, vilket Fi tydligen har. Ingen har heller klagat över medietystnad om Sverigedemokraterna, vilka existerat 15 år längre än Fi och som röstades fram till det största partiet utanför riksdagen i förra valet. Röstades fram, inte bara fick positiva svar i opinionsundersökningar de beställt själva.

Vidare är det ju faktiskt så att de enda nya partier som kommit in i riksdagen i modern tid är Miljöpartiet och Ny Demokrati. Att vara övertygad om att Fi skulle klara det efter att bara ha funnits lite mer än ett år innan valet är minst sagt optimistiskt.

Inlagt av Anders G Bergquist mån, 2011-12-19 22:18

Besvärligt…

….att vara journalist i valtider.

Först skrev journalisterna för mycket och nu skriver man för lite enligt artikelförfattarna.

Det är första gången jag har sett att man i samma artikel påstår att partiet granskats för mycket och tigits ihjäl.

Verkar nästan lite schizofrent.

/ Anders G Bergquist

( som för tydlighets skull hemskt gärna skulle vilja ha in et parti som verkligen kunde göra något för att minska mäns våld mot kvinnor, löneklyftor mellan könen och den manliga maktkoncentrationen. Något jag inte tror Fi lyckas med.)

Inlagt av Ulrika Kempe mån, 2011-12-19 22:18

Nya partier

Sverigedemokraterna kommer att komma in i riksdagen detta val. Många människor som betalat skatt i sverige är trötta på att det kommer folk till sverige som är ekonomiska flyktingar och som lever på bidrag när de kommer hit och kanske 20 år senare.

Jag kan förstå dem eftersom dessa flyktingar/ invandrare krossar det system som byggts upp i sverige sedan lång tid tillbaka.

Socialdemokraterna säger Welcome. Vänstern säger att ni har era rättigheter i det land NI HAR VALT ATT KOMMA TILL. Höger alliansen säger att ni är välkomna trots att det inte finns några arbeten´eller bostäder. Kanske kan ni ge något multikulti till samhället.

Vad säger de som bor i sverige och som har blivit utförsäkrade trots att de har betalt skatt sedan lång tid tillbaka? Säger de Welcome till alla?

Knappast inte då det är de som betalar för hela politiken i sverige idag. Det är inga onda människor utan dessa människor ser att det är de som betalar för den generösa invandringen trots att de inte har några pengar att betala med.

Ulrika

Inlagt av Ulrika Kempe mån, 2011-12-19 22:18

studenter

Varför ska studenter från andra länder (som väljer att komma till sverige) slippa att betala terminsavgifter på de svenska universiteten?

Om jag som är svensk medborgare väljer att studera i annat land får jag betala en avgift varje termin om jag väljer att studera i det landet.

Varför är det inte samma sak i Sverige?

Ulrika

Inlagt av Stefan Blomdahl mån, 2011-12-19 22:18

Inte bara Fi

Det ligger mycket i vad som skrivs i artikeln. Men mediernas ointresse drabbar inte bara Fi, utan även till exempel Junilistan. Att Junilistan tigs ihjäl är på sätt och vis än märkligare, eftersom de tog tre platser i Europaparlamentsvalet. Dessutom ska ju frågan om EUs konstitution avgöras under den närmaste mandatperioden. Det borde rimligen vara intressant att medialt bevaka ett parti som har en egen uppfattning i den frågan.

Det är nog så att det är bekvämt att göra som alla andra, vare sig man är journalist eller inte.

/ Stefan Blomdahl

Inlagt av monica brun mån, 2011-12-19 22:18

TACK!

TACK!!!!!!

/ Monica Brun

Inlagt av Kerri Corley mån, 2011-12-19 22:18

Finns det inga nyfikna journalister kvar?

Frågan är om 4 %-spärren håller som ett mått på vem som får delta i vårt demokratiska brus? Alla blev överraskade när junilistan slog till i senaste EU valet. Borde inte mediernas aktörer ha lärt sig en läxa då? Vad jag vet så har inte en enda journalist kritisk granskat Feministiskt initiativets politik som kallas Valmanifestet. Den innehåller fem huvudfrågor som Fi prioriterar under valrörelsen 2006:

1. Kvinnors löner måste höjas.

2. Mäns våld måste upphöra.

3. Föräldraförsäkringen måste individualiseras.

4. En värld fri från diskriminering måste vara grunden.

5. Samhällsbyggandet måste ske utifrån kvinnors villkor.

Ta till exempel föräldraförsäkring, en suveränt enkel lösning som bygger på att föräldrarna är individer som har samma rättigheter till de skattepengar som fördelas inom begreppet barnomsorg.

Finns det inga nyfikna journalister kvar i detta avlånga land som har lust att gräva sig/förjdupa sig i riktiga nya politiska tankar?

/ Kerri Corley

Inlagt av Jonas Morian mån, 2011-12-19 22:18

Ointressanta siffror

Det är faktiskt ganska ointressant hur många som i Sifoundersökningar säger sig KUNNA TÄNKA SIG att rösta på Fi, mer relevant är att partiet i de Sifo- och andra mätningar som gjorts de senaste månaderna inte kommer upp i mer än cirka 0,5 procents väljarstöd. Den mediala uppmärksamhet (eller brist på densamma) som Fi fått är därför rimligt proportionelig. I synnerhet när man jämför med hur lite uppmärksamhet till exempel Sverigedemokraterna får, som i opinionsundersökningar får mellan 2,4-2,9 procents väljarstöd. Men de är det inga konstnärer och andra kulturpersonligheter som oroar sig för.

/Jonas Morian

Inlagt av Berit Qvarnström mån, 2011-12-19 22:18

Jag blir tårögd …

Stort och varmt tack! Vi behöver allt stöd vi kan få i den politiska snålblåsten. Nu orkar jag veckan ut!

/ Berit Qvarnström, sliten valarbetare och förhoppningsfull riksdagskandidat för F!.

Inlagt av Dennis Nilsson mån, 2011-12-19 22:18

Inte vara bekväm

FI får själva se till att deras röstsedlar ligger framme, det får de andra småpartierna göra. Tror FI att någon annan skall göra det åt dem? Vill man något, då får man jobba för det och inte vara bekväm av sig, och tro att någon annan gör jobbet.

Det är väl det som är kännetecken för FI, de vill ha makt men inte jobba för den.

/ Dennis Nilsson

Inlagt av Vaileth Givik Sylvan mån, 2011-12-19 22:18

Fi har inte mycket med feminism att göra

Jag har varit verksam med utsatta kvinnor och barn i elva år, och har själv erfarenhet av våld i äktenskapet. Jag var organisationsansvarig i Fi-gruppen för västra och centrala Östergötland och var med under utvecklandet av partiets politik. Men hoppade av direkt efter årsmötet. Jag trodde att Fi kunde ta kvinnor på allvar, men det gör man inte. Man tar de homosexuella på allvar och slarvar bort de heterosexuella kvinnornas villkor. Det enda som finns kvar av stöd till kvinnor, både lesbiska och heterosexuella, är lönefrågorna.

Familjepolitiken stöder homosexuella, lesbiska som bögar och de polyamorösa människorna. Pornografi är ett medel till kvinnlig frigörelse och tankarna runt queer finns där, mer eller mindre tydliga. Den som kan sin queer-teori hoppas jag mår väldigt dåligt över funderingarna runt den så kallade mjuk-pedofilin och uppvärderandet av horan som kvinnoideal.

Man vill inte kriminalisera tittandet på barnpornografi, utan vill arbeta med människors attityder och med ideologi. För mig som arbetar med incest-utsatta barn är det skrämmande att man inte orkar bry sig.

Fi är ett nischat parti som tror att det fångat feminismen i Sverige och det får verkligen stå för dem själva.

Partiet accepterar den ordning som finns, bara vissa kvinnor och de homosexuella får makten i samhället. Det är inte feminism för mig och många med mig. Fi har inte något som stöder feminismen, som inte andra partier har. Men man har tagit in märkliga teorier om vad feminism är och det har man förlorat på. Propaganda är inte partipolitik och det synd att ett missnöjes-parti anser sig vara de som stöder utsatta kvinnor och barn. Samt alla andra kvinnor i vårt samhälle.

/ Vaileth Givik Sylvan

Inlagt av Ulrika Kempe mån, 2011-12-19 22:18

feminism

Feminismen poppar upp som ogräs både från höger och vänsterhåll. Idag är alla partiledare och nästan hela befolkningen feminister. Ingen anser att en kvinna ska ha mindre rättigheter än en man. Vad är det då man bråkar om eller försöker att framhäva, speciellt i valrörelsen?

Alla människor är först och främst människor. Ser man till feminismen så ska alla bli könslösa men ändå ha kvar stödet från mamma och pappa, kommunen eller näringslivet. Oavsett ålder gör de en sen revolution. Feminismen idag handlar om att bebisar i 40-50 årsåldern inte vill bli vuxna.

Handlar inte feminism om klasser? Varför dra in en feministrörelse för att några enstaka personer ska bli upplyfta?Jag tänker mig Gudrun Schyman 50+ kontra en fyra barnsmamma 20 eller 30+ i en förort. Fyra barnsmamman kanske har blivit ifrågasatt hela sitt liv av försäkringskassan, A-kassan, det sociala eller av massvis med män. Hon lever som en råtta på bergets avgrund och så kommer den räddande ängeln Gudrun S och säger hur hon ska rösta.

Har denna mamman blivit lurad eller är Gudrun Schyman beredd att säga upp sitt mandat hon har från vänsterpartiet i riksdagen. Vill hon ge detta mandat till denna fyrabarnsmamma som tror på vänsterpartiet eller vill hon bevara det fram till hon eventuellt blir invald till ett annat parti? Genom att ta reda på det så lyser feminismen med sitt klaraste sken.

Ulrika

Årets groda 2021

Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2021 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 14 februari. Rösta här.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies