Johannes Björck:Kuppen som blev mediekupp

13 maj, 2002

Vår grundade mening i Sveriges Radio P1 gick den 26 april igenom mediebevakningen av kuppen mot Venezuelas president Hugo Chavez. Genomgången lämnar många frågetecken efter sig om hur tunga, svenska redaktioner hanterade rapporteringen.

Vår grundade mening i Sveriges Radio P1 gick den 26 april igenom mediebevakningen av kuppen mot Venezuelas president Hugo Chavez. Genomgången lämnar många frågetecken efter sig om hur tunga, svenska redaktioner hanterade rapporteringen.

Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Göteborgs-Posten och många fler dagstidningar beskrev militärernas kupp mer eller mindre som en välgärning för Venezuelas folk.

När Chavez efter 48 timmar fick makten åter efter folkliga protester valde New York Times att be om ursäkt för sina tidigare slutsatser, men inte svenska medier – allt enligt Vår grundade menings beskrivning.

bryt

Hur gick diskussionerna runt redaktionsborden de här dygnen? Det lär knappast finnas något obskyrt nätverk inom svenska medier som vurmar för Venezuelas militärmakt. Troligare är att det diskuterades alldeles för lite. Man valde att luta sig mot andra medier, som i sin tur lutade sig mot de tyngsta medieaktörerna inne i Venezuela – som alla stödde kuppen. Eller…? Detta i en tid när möjligheterna att via parabol och Internet kunna leta upp i princip hur mycket uppgifter som helst från alternativa medierepresentanter.

bryt

Kan vi få veta? Frågan är berättigad, då Dagens Eko, Studio Ett och Sveriges större dagstidningar har så stort genomslag och åtnjuter stor trovärdighet bland allmänhet och andra redaktioner i Sverige. Det räcker inte, att som Per T Ohlsson på Sydsvenskan, avböja att kommentera uppgifterna med illa dolda perspektivmarkörer om att radioprogrammet är känt för sina vänsterorienterade åsikter (en synpunkt man hör då och då).

Svenska medier får tycka vad de vill om Vår grundade mening. Frågorna kring bevakningen av kuppen i Venezuela 2002 kvarstår i alla fall.

journalist, Jönköping

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Jens Holm mån, 2011-12-19 22:18

Dåligt och tendentiöst

av Jens Holm

Den 11 april genomfördes en militärkupp i Venezuela. Den demokratiskt valde presidenten Hugo Chavez störtades av militärer, understödda av den lokala eliten och sannolikt också av USA.

För en gångs skull rapporterade svenska medier relativt flitigt från en omskakande händelse långt från vårt eget land. Men SVT, P1s Ekot och många dagstidningar förde okritiskt fram kuppmakarnas version om att Chavez var en illa omtyckt despot som nu avsatts utan att det lett till större protester i landet. Ekot menade till och med att avsättandet var “i enlighet med konstitutionen” och i SVT den 12 april påstod korrespondenten, som för övrigt befann sig i Chile, att “Det är sällan en militärkupp applåderats så mycket” (värt att notera är att 48 timmar senare återinsattes Chavez just efter massiva folkliga protester mot kuppen).

Vidare fick svenska mediekonsumenter veta att det var chavezanhängarna som dödat 13 och skadade över 100 personer när det i själva verket var tre olika sidor som skjöt på varandra. Två av dessa var motståndare till Chavez (krypskyddar och caracasborgmästarens polis). En stor del, troligen majoriteten, av de dödade var faktiskt chavezanhängare.

Våra svenska medier förbisåg också den månader långa kampanj som venezolanska medier bedrivit mot Chavez och tycks i vissa fall ha använt just dessa medier som källa för sin egen rapportering. Att Chavez skulle ha avgått på kuppnatten och att endast chavezanhängare skjöt i tumultet är två uppgifter som tyder på detta.

Visst, jag vet hur det låter när medieredaktörerna ursäktar sig; resurserna för utlandsbevakning är små och vissa fel kan smyga sig in i rapporteringen när man bevakar händelser hundratals mil bort. Men i Venezuelafallet är det snäppet värre. Det var faktiskt en demokratiskt vald president som störtades och kuppmakarnas första uppgift var att upplösa konstitutionen, parlamentet och Högsta Domstolen. I sådana fall kan man inte förlita sig på korrespondenter som befinner sig hundratals mil från kupplatsen, CNN-utsändningar eller lokala medier som är delaktiga i konspirationen. Så här dåligt och tendentiöst får det helt enkelt inte vara.

Jens Holm

journalist

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies