Gå direkt till textinnehållet

Ungdomar syns sällan i norska nyhetsmedier

Ungdomar i åldern 15 till 19 år är så gott som osynliga i nyhetsmedier. Det visar en norsk undersökning.

Undersökningen visar att då ungdomar omnämns i nyhetsmedier rör det sig ofta om lättsamma artiklar och inslag om idrott och kultur. Ungdomar är sällan huvudnyhet, utan det blir kortare artiklar eller notiser. Ungdomar är mer närvarnade i spalterna i lokaltidningar, än i riks- och regionalmedier, slår undersökningen fast.

” När man följer den dagliga nyhetsbevakningen framstår ungdomar som uppseendeväckande irrelevanta”, säger medieforskaren Arne H. Krumsvik, som skrivit rapporten, till sajten Kampanjen for journalistikken.

När frågor om ungdomar tas upp i nyhetsmedier är det ofta vuxna som talar å deras vägnar. Det kan röra sig om föräldrar, lärare eller tränare i idrottslag.

Undersökningen visar också att norska medier har få artiklar om ungdomar på sina sajter.

”Norska medier satsar på nätet för att locka till sig ungdomar, men verkar ha glömt att något måste göras åt innehållet”, säger Arne H. Krumsvik.

Mediehusen har betydligt färre artiklar om ungdomar på nätet än i papperstidningen.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.