Gå direkt till textinnehållet

SvD-chefen om kritikstormen kring Volvo

Efter SvDs nya webbserie där stjärnreportern Carolina Neurath möter Volvoägaren Christer Gardell i en lättsam intervju, sponsrad av Volvo, har en kritikstorm riktats mot tidningen. Chefredaktör Fredrik Karén slår nu tillbaka och menar att reportern här "visar sin bredd".

Den första delen av webbserien "Neuraths Toppmöten" inleds med att SvDs prisbelönta reporter Carolina Neurath sitter i en Volvo och kör mot sin intervju med företagsledaren Christer Gardell, en av storägarna i Volvo lastvagnar.

Det här har fått både Journalistens krönikör Björn Häger och andra att reagera. I en krönika på Journalistens sajt som både blivit väldigt delad och fått stor uppmärksamhet i medier som P1 Morgon och SVT skriver Häger bland annat:

”Gardells riskkapitalbolag är enskilt största ägaren i AB Volvo. Han har nyligen ställt tuffa krav på ökad lönsamhet och driver på att tio miljarder ska kapas i kostnader. Har Neurath grävt fram något om konsekvenserna av detta? Om det tusental jobb som försvinner? Om hur många fler som får sluta när Gardell kräver att lönsamheten i Volvo Lastvagnar ska ökas från 6 till 10 procent? Har hon laddat med frågor om varför Volvo-aktien åkt jojo på börsen? (…) Nej. I TV-inslaget får vi se en hänförd reporter följa ”rebellen” Gardell till den dagliga lunchmatchen i Kungliga tennishallen, där han får säga att han är ”tävlingsmänniska” som nyligen gjort en ”jämn match mot världssexan”, skriver Häger.

Annons Annons

SvDs chefredaktör Fredrik Karén är överraskad över kritiken.

– Jag är förvånad över de reaktioner som kommit från branschen. Jag tycker att Häger blandar ihop korten när han säger att vi inte kan intervjua Gardell, som är storägare i Volvo Lastvagnar, när det här sponsras av Volvo Cars. Vi måste kunna se vilken typ av medievärld vi befinner oss i och att man använder sig av sponsorer är inget kontroversiellt för mig. Så länge man är tydlig med att en sponsor inte kan påverka innehållet, säger Karén.

Häger saknar kritiska frågor i inslaget. Hur ser du på det?

– Det beror på vilken typ av program man gör. Det här är inget program där vi ska kristisk ganska Gardell eller någon annan. Vi försöker ge en inblick vem de här personerna är, i reglerär det här ljusskygga typer som är svåra att få till en intervju med. Vill vi göra en tuffare intervju, då får vi göra det stuket, detta är inte ett sådant program.

Var det ett krav från Volvo att er största profil Carolina Neurath skulle vara med?

– Absolut inte, de har inte haft några krav alls. Det här är en idé som redaktionen själva haft och Carolina ville testa att göra det här själv.

Säljer ni inte ut hennes trovärdighet? Er största profil är nu med på båda sidor, ena stunden granskar hon och sen är hon med i ett sponsrat inslag?

– Hon är inte med på båda sidor, du blandar ihop korten. Hon gör ett redaktionellt drivet program, som kommer från en redaktionell idé och Volvo vill synas i det programmet. Hon har tvärtom skaffat sig mer trovärdighet när hon visar på bredden att hon kan göra olika saker.  

Fler avsnitt
Fler videos