SJF förlorade i Arbetsdomstolen: Rätt av SR att avskeda reportrar

4 september, 1997

Det var rätt av Sveriges Radio att avskeda två reportrar på finskspråkiga redaktionen.
Det konstaterar Arbetsdomstolen (AD).

Det var rätt av Sveriges Radio att avskeda två reportrar på finskspråkiga redaktionen.

Det konstaterar Arbetsdomstolen (AD).

De två reportrarna Anita Karvonen och Ari Setälä fick en dag i oktober i fjol veta namnen på sex av de personer som sökt tjänsten som kanalchef för den nya finskspråkiga riksradiokanalen. Cheftillsättningen hade omgärdats av hemlighetsmakeri och reportrarna ansåg att uppgiften hade mycket stort nyhetsvärde. De beslöt sända nyheten samma dag (Journalisten 28/29-96).

Mitt under pågående sändning kom redaktionschefen/ansvarige utgivaren in till Ari Setälä i studion och försökte stoppa uppläsningen av telegrammet. Hon tyckte att uppgifterna var ofullständiga och borde kontrolleras.

Ari Setälä visste att uppgifterna var kontrollerade och korrekta och att nyheten skulle sändas i flera andra finskspråkiga nyhetssändningar i landet. Han blev irriterad över att det inte fanns möjlighet att diskutera saken och läste upp telegrammet.

En timme senare var det Anita Karvonens tur att ta plats i studion. Eftersom telegrammet redan var utsänt en gång valde hon att läsa upp det i sändning trots förbudet från redaktionschefen.

Nyhetsmässig bedömning

AD konstaterar att det inte kommit fram någonting i målet som talar för att Anita Karvonen och Ari Setälä handlat för att provocera arbetsledningen utan att det var en rent nyhetsmässig bedömning som låg bakom. Reportrarna tyckte inte att de fick någon tillfredställande motivering till varför telegrammet inte skulle få sändas.

Domstolen konstaterar också att en sändning av telegrammet utan kontroll rimligen inte kunde ha skadat något intresse som arbetsledningen eller ansvarige utgivaren hade att bevaka. Detta är dock inte någon ursäkt för reportrarna att handla som de gjorde. Det finns inte något godtagbart skäl till varför de skulle sätta sig över redaktionschefens beslut, anser AD som samtidigt förvånas över att arbetsledningen och reportrarna inte kunde hantera händelsen så att en konflikt hade kunnat undvikas.

Anita Karvonen och Ari Setälä trotsade en klar order från arbetsledningen och åsidosatte den grundläggande publicistiska principen att det är den ansvarige utgivaren som avgör vad som ska publiceras, konstaterar AD.

Domstolen anser också att reportrarna handlat utmanande mot arbetsledningen genom att några dagar efter händelsen skriva ett brev till bland andra Lisa Söderberg där de gick till hårt angrepp mot arbetsledningen.

Högt pris för dåliga rutiner

— I domen poängterar AD att den här händelsen hade kunnat lösas på ett annat sätt på redaktionen, säger SJFs ordförande Håkan Carlson. Hade det funnits upparbetade rutiner för när utgivaren ska gå in hade detta aldrig hänt. De två journalisterna har fått betala ett högt pris för att rutinerna inte fungerat.

Journalistförbundet, som drivit de båda reportrarnas talan, får stå för rättegångskostnaderna på 56 700 kronor.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies