Gå direkt till textinnehållet

Maja Aase ny chefredaktör

Maja Aase blir tidningen Journalistens nya chefredaktör. Det beslutade förbundsstyrelsen vid dagens sammanträde. Hon efterträder Martin Jönsson som börjat på Svenska Dagbladet. Maja Aase tillträder sin tjänst vid årsskiftet.

Maja Aase blir tidningen Journalistens nya chefredaktör. Det beslutade förbundsstyrelsen vid dagens sammanträde. Hon efterträder Martin Jönsson som börjat på Svenska Dagbladet. Maja Aase tillträder sin tjänst vid årsskiftet.

Maja Aase har sedan 1998 varit chef för Kulturnytt i P1. Innan dess har hon bland annat jobbat på Moderna Tider, tidningen Z, Strix, Hallands Nyheter, Corren, Blekinge Läns Tidning, Radio Gotland och har dessutom undervisat i journalistik. Hon är 44 år, sambo och har en son på sex år.

bryt

Annons Annons

Varför vill du bli chefredaktör på Journalisten?

– Jag är intresserad av mediefrågor. Journalisten är dessutom en utmärkt tidning. Och så gillar jag att vara chef, säger Maja Aase.

Efter sju år på radion vill hon pröva på något nytt.

– Men jag är mycket stolt över att jobba på Sveriges Radio. Kulturnytt görs av ett gäng som är klipskt och kunnigt och jag kommer att sakna varenda en. Samtidigt längtar efter att få göra tidning igen, att prassla med papper och så älskar jag att skriva.

bryt

Trots att jobbet som chefredaktör på Journalisten kan vara ett utsatt jobb, med många kolleger som kan ha synpunkter på innehåll och ledare, tvekade hon aldrig att ta jobbet.

– Det är livsviktigt att läsarna fortsätter att höra av sig. Det värsta som kan hända är att tidningen försvinner ur folks medvetande, att det inte blir ett måste att läsa Journalisten för att hänga med vad i som händer i medierna.

Maja Aase vill att Journalisten även i framtiden ska vara en bra nyhetstidning – och så hoppas hon att hennes ambitioner att ha roligt även ska återspelas i tidningen.

bryt

Hon tycker att Journalisten bör skriva mer om etermedier, inte enbart för att hon själv kommer från SR, utan för att vad som händer inom public service påverkar hela medieutvecklingen i Sverige.

– Det är en symbolfråga. Sveriges Radio håller på att gå från att vara ett kunskapsföretag till att vara ett kontor, som administrerar produktionsbolag, säger Maja Aase. Det tror inte jag att lyssnarna vinner på.

pj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos