LO föredrar Plus framför Baren
I medieutredningen ”Marknaden, makten och medierna” skissar LO på olika scenarier hur medielandskapet kan se ut år 2010. De olika framtidsbilderna har fått namn efter populära TV-program: Baren, Dallas, Mosaik och Plus.
I medieutredningen ”Marknaden, makten och medierna” skissar LO på olika scenarier hur medielandskapet kan se ut år 2010. De olika framtidsbilderna har fått namn efter populära TV-program: Baren, Dallas, Mosaik och Plus.
I scenarierna Baren och Dallas är det pengarna som styr utbudet. SVT har förlorat tittare, samhällsprogram och nyheter lockar allt färre. S-tidningar lever en tynande tillvaro eftersom gratistidningarna breder ut sig.
En lite positivare bild av framtiden målar utredarna fram i scenarierna som de kallar för Mosaik och Plus. Men även i denna mera optimistiska framtidsblick verkar s-tidningarna ha det kämpigt. De slås ihop med borgliga dagstidningar och de självständiga s-rösterna blir allt färre.