Ljusare men ingen vändning för reklamintäkterna
Det fjärde kvartalet 2009 visar en ljusning för reklamintäkterna inom medieområdet, men någon verklig vändning kan man inte se ännu, enligt IRM, institutet för reklam och mediestatistik.
– Efter tre kvartal av historiskt kraftfull nedgång på reklammarknaden kunde man skönja en viss ljusning i slutet av året, vilket ledde till att intäkterna blev 0,5 procent högre än vår prognos från i juni, säger IRMs VD Magnus Anshelm.
Internet tar en något större andel av reklamkakan 2009. Av hela reklamkakan för medier står dagspress för 24,8 procent , vilket är en minskning jämfört med 2008, då dagspress stod för 27,0 procent av reklamintäkterna. Tidskrifter får 6,7 procent (2008:7,9 procent), Radio 2,3 procent (2008: 2,2 procent), TV 15,6 procent (2008: 15,4 procent) internet inklusive mobil 17,8 procent (2008: 15,1 procent), gratisdistribuerade tidningar 7,8 procent (2008: 7,9 procent).
Medieinvesteringarna i Sverige 2009:
Dagspress 7 012 miljoner kronor, minus 20 procent.
Gratisdistribuerade tidningar 2 2 219 miljoner kronor, minus13,5 procent.
Tidskrifter 1 886 miljoner kronor, minus 26 procent.
Bilagor 441 miljoner kronor, minus 10,5 procent.
Kataloger/vägledande media 1 564 miljoner kronor, minus 17,3 procent.
Direktreklam 3 948 miljoner kronor, minus 8 procent.
TV inklusive Text-TV 4 401 miljoner kronor, minus 11,9 procent.
Radio 642 miljoner kronor, minus 11,8 procent.
Bio 102 miljoner kronor, minus 1,4 procent.
Internet inklusive mobil 5 044 miljoner kronor, plus 2,7 procent.
Utomhus 954 miljoner kronor, minus 10,2 procent.
Butiksmedia 69 miljoner kronor, minus 5,4 procent.
Totalt medieinvesteringar 28 281 miljoner kronor, minus 12,8 procent.
KÄLLA: IRM