Gå direkt till textinnehållet

Kraftig svångrem för SVTs 24

För åtta månader sedan drog Sveriges Television med buller och bång igång den digitala temakanalen 24. Men nästan inga tittare har hittat dit och redan nu väntar ett drastiskt sparpaket, där resurserna krymps med en tredjedel.

För åtta månader sedan drog Sveriges Television med buller och bång igång den digitala temakanalen 24. Men nästan inga tittare har hittat dit och redan nu väntar ett drastiskt sparpaket, där resurserna krymps med en tredjedel.

När SVTs VD Christina Jutterström den 7 oktober informerade de anställda om det nya åtgärdsprogrammet och de kraftiga sparåtgärderna omfattade de inte de omdebatterade satsningarna på de nya digitala temakanalerna 24, Barnkanalen och Kunskapskanalen (som startar nästa år i samarbete med Utbildningsradion). Tvärtom försvarades de satsningarna.

Pengar till spillo eftersom de digitala kanalerna saknar tittare, menar kritikerna.

Taktiskt viktiga projekt, hävdar SVT-ledningen och pekar allmänt på den oklara digitala framtiden bortom 2008, då det analoga sändarnätet släcks. Och i synnerhet på den redan nu tydliga konkurrensen från det växande fält i tittarstatistiken som kallas ”övrig TV” – små nischade kanaler som tar publik från de stora och etablerade.

Det Jutterström däremot inte berättade var att kritikerna faktiskt blir hörsammade nästa år. För 24s del kommer resurserna att strypas med drygt en tredjedel, 125 miljoner kronor krymps till cirka 80 miljoner.

Intervjuprogrammet och ett konsumentmagasin läggs ner. Redaktionen för helgernas ”stora sportfest” sänker ambitionen och gör färre direktsändningar. BBC World försvinner, liksom alla inköpta dokumentärer. Mindre nyheter och sport, alltså, i SVTs nya digitala nyhets- och sportkanal.

Aina Bergvall, projektledare för intervjumagasinet 24 Minuter, som läggs ned till jul, som ett led i besparingarna på kanalen, är dock inte upprörd:

– Nej, programmet var ett projekt i en nystartad TV-kanal, då får man räkna med att det görs förändringar. Och det går ju inte att göra kvalitets-TV för inga tittare alls. Däremot är jag kritisk till det enkla faktum att vi inte har fått någon marknadsföring.

Kritiken delar hon med så gott som alla 24-medarbetare som Journalisten har talat med. Och samtliga jämför med hur intensivt konkurrenten TV4 puffar för sin temakanal TV4 Plus – som trots att den startades senare, i dag har mer än dubbelt så många tittare som 24.

– Det känns ibland som att man är den lite orena kusinen från landet, som de inte riktigt vill ta i, säger Gunilla Fritze.

Även 24s projektledare Kent Wännström är missnöjd med att 24s programtrailers är osynliga i SVTs analoga kanaler och han säger att det kommer att bli ändring: SVT har ändrat sin policy och tillåter nu ”cross promotion”.

Johan Lindén är samhällschef på SVT och den som är ytterst ansvarig för 24, under programdirektören Leif Jakobsson:

– Om fler kunde titta skulle vi självklart lägga mer pengar på kanalen. Men man måste se 24 i perspektivet att kanalen kommer att spela stor roll om sju till tio år. Till dess gäller det att finnas med och markera närvaro.

¨

Detta är ett utdrag ur ett längre reportage som finns att läsa i veckans nummer av Journalisten.

Mer läsning i samma nummer:

  • Thorsten Frennstedt – den förste damfotbollsjournalisten – porträtteras av Mikael Ringman och Per Roland Nilsson.
  • Dawit Isaac – den svenske journalistern som i två år suttit fängslad i Eritrea porträtteras av Olle Stenholm.
Fler avsnitt