Gå direkt till textinnehållet

Facebook-användare mest positiva till reklam

Över 50 procent av de som svarat på en undersökning från Sveriges Annonsörer vill inte se reklam på någon social medie-plattform. Facebook-användarna är de som tycker att det är mest okej med reklam.

Undersökningen, som genomförts av Novus, visar att 54 procent av de som svarat inte vill ha reklam på de sociala medier-plattformarna. På frågan om vilka sociala medier-plattformar det skulle vara okej med att mötas av reklam var 22 procent av Facebook-användarna positiva till reklam på Facebook. Mest positiva var de mellan 18 och 29 år (36 procent) och 30 till 49 år (26 procent). På Youtube tyckte 18 procent att det var okej med reklam, på Instagram 8 procent och Twitter 6 procent.

”Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men alltför mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Målgruppen för undersökningen är svenskar åldersspannet 18 till 79 år. 1 045 webbintervjuer genomfördes. Deltagarfrekvensen var 60 procent.

Fler videos
Fler avsnitt