Facebook-användare mest positiva till reklam

1 augusti, 2017

Över 50 procent av de som svarat på en undersökning från Sveriges Annonsörer vill inte se reklam på någon social medie-plattform. Facebook-användarna är de som tycker att det är mest okej med reklam.

Undersökningen, som genomförts av Novus, visar att 54 procent av de som svarat inte vill ha reklam på de sociala medier-plattformarna. På frågan om vilka sociala medier-plattformar det skulle vara okej med att mötas av reklam var 22 procent av Facebook-användarna positiva till reklam på Facebook. Mest positiva var de mellan 18 och 29 år (36 procent) och 30 till 49 år (26 procent). På Youtube tyckte 18 procent att det var okej med reklam, på Instagram 8 procent och Twitter 6 procent.

”Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men alltför mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Målgruppen för undersökningen är svenskar åldersspannet 18 till 79 år. 1 045 webbintervjuer genomfördes. Deltagarfrekvensen var 60 procent.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies