Brittisk press i schism om betalmurar på nätet
Englands dagspress delas i två läger med motsatta åsikter i synen på betalning på nätet. Förhoppningarna har grusats om att pressen först kan bygga massiv publik och därefter hitta intäkter. (Foto: Fotolia)
Mediemagnaten Rupert Murdochs beslut att ta betalt för News Corporations tidningars innehåll på nätet, bland annat klassiska The Times, öppnar en schism i brittisk press som kan bli större den mellan höger och vänster i tidningarnas innehåll. Det menar Ian Burrell på The Independent. Rupert Murdoch har hävdat att hela branschen ska ta börja ta betalt för innehållet för att kunna etablera en betalmarknad för nätjournalistik. Men The Guardian är en tidning som inte ställer upp på idén om en betalmur mot användaren. The Daily Telegraph är också emot betalmurar, och har utvecklat ett nära samarbete med Google. Tidigare företrädare för gratis journalistik på nätet, som The Spectator-utgivareen Andrew Neil, säger att han och hela branschen gjorde ett felaktigt strategiskt beslut när man hoppades på att "bygga publik" skulle räcka för att intäkter så småningom skulle genereras.
Mike Anderson, tidigare på News Corp hävdar att branschen måste inse att nuvarande affärsmodell inte fungerar och inte kan fortsätta. I dagsläget spenderar branschen mångmiljonbelopp för att tillverka bränsle för någon annans motor – med vilket han menar Googles bruk av material. Anderson, som för några år sedan stolt berättade för artikelförfattaren Ian Burell att tidningen hade 22 miljoner via alla sina kanaler, hävdar idag att denna unika månatliga besökssiffra är "irrelevant i kommersiellt hänseende". Branschen stressas också av den konkurrens som kommer från public-service BBC och dess regionala sajter.