Gå direkt till textinnehållet

Öppet brev till Journalistens chefredaktör

Vår bransch är i kris. Det är en nationell och internationell strukturkris som accelererar. Vår publik dör ifrån oss eller så vänder de sig i allt högre utsträckning bort från papperstidningen, mot den digitala nyhetsförmedlingen. Samma sak gör annonsörerna och så gott som varje vecka rapporterar Journalisten och övriga branschmedier om nya redaktionella nedskärningar. När vi läser chefredaktören Helena Gierttas slutsatser kring branschens villkor i allmänhet, och Mittmedias förändringsarbete i synnerhet, konstaterar vi att hennes omvärldsanalys behöver kompletteras med grundläggande fakta:

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Mittmedia tappade i fjol nära 10 procent av annonsintäkterna, och det är i den prenumererade morgontidningen vi tappar. Kollegorna runt om i landet visar tyvärr lika eller ännu sämre resultat än så. På digitala annonser ökade Mittmedia däremot nästan 50 procent.

Mittmedia tappade i fjol drygt 6 procent i upplaga. Papperstidningens kärnläsare blir allt äldre. Den absoluta merparten av våra prenumeranter är pensionärer – endast 5 procent är under 40 år. Inte heller detta är något unikt för Mittmedia.

Av våra förvärvslån återstår bara en liten del och enligt amorteringsplan är Mittmedia skuldfritt nästa år.

Annons Annons

När intäkterna sinar på marknadssidan har branschen genom åren haft en standardlösning: att redaktionerna ska spara. Osthyveln går och journalist­tjänster försvinner. Vi har, tvärtemot många andra, valt att i detta läge inte lägga ännu ett sparkrav på Mittmedias redaktioner. Som ensam nyhetsförmedlare på en tredjedel av Sveriges yta har vi ett stort ansvar att fortsätta leverera en kvalitativ journalistik. Därför har vi valt att lyfta den svåra men oundvikliga strukturfrågan i stället. Journalister eller tryckerier?

Vi har valt att värna det första och i stället rationalisera på tryckerisidan.
Under vintern har vi gjort flera publikundersökningar. Vi vet i dag mer om vår papperstidningspublik än vad vi någonsin gjort tidigare. Bilden är entydig; det viktigaste för den här gruppen är att tidningen ligger i brevlådan på morgonen, med eller utan sena händelsenyheter från gårdagskvällen. Sportresultaten hämtar de, sedan länge, från text-TV eller nätet.

Att trycka tidningen på dagen tvingar oss att renodla papperstidningens roll. Alldeles för länge har vi, mest av gammal vana, fyllt den med för läsarna redan gamla nyheter. Vi går alltså från en traditionell journalistik där vi refererat vad som hänt till en framåtlutad journalistik som förklarar, fördjupar, förbereder och inspirerar.

Men det är i våra kraftfulla digitala satsningar vi ska säkra att vi även i framtiden kan axla ansvaret som den främsta nyhetsförmedlaren i Mittmedia-land. Vi lanserar nu helt nya sajter och börjar att ta betalt för vårt innehåll. Vi genomför stora fortbildningsinsatser i digitala publiceringar, vi satsar på TV, direktrapportering och egna programformat. 200 medarbetare är redan via vår Framtidsverkstad involverade i företagets strategiska utvecklingsarbete. Vår interna Face­bookgrupp har i dag 650 medlemmar som frivilligt är med och diskuterar hur vi bäst säkrar Mittmedias framtid. Vi väljer en egen väg, där den lokala journalistiken står i nytt fokus.

Vi är övertygade om att det är graden av digitalisering som avgör vilka tidningsföretag som överlever – och vi tänker vara ett av dem. Vi är också övertygade om att ensam inte längre är stark. Att på ett intelligent vis kapa kostnader och samtidigt hålla ett högt utvecklingstempo är ett arbete vi bäst gör tillsammans.

Företrädare från flera universitet, branschmedier, Fojo, Journalistförbundet och andra har hört av sig och vill ta del av Mittmedias utvecklingsarbete. Vi är transparanta med det vi gör och delar gärna med oss, det gäller givetvis också Journalistens chefredaktör.
Så välkommen till Mittmedia, Helena Giertta!

Bosse Andersson
redaktionschef, Dala-Demokraten,
Maria Brander
chefredaktör, Gefle Dagblad,
Anders Ingvarsson
chefredaktör, Sundsvalls Tidning
Gunilla Kindstrand
chefredaktör, Hälsinge-Tidningar,
Hans Lindeberg
chefredaktör, Östersunds-Posten,
Lennart Mattsson
chefredaktör,  Länstidningen Östersund
Daniel Nordström
chefredaktör, Arbetarbladet
Jimmie Näslund
chefredaktör, Tidningen Ångermanland och Örnsköldsvis Allehanda
Patricia Svensson
chefredaktör, Dagbladet,
Ewa Wirén
chefredaktör, Dalarnas Tidningar,
AnnaKarin Lith
redaktionell chef, Mittmedia
 

SVAR:

Tack för brev och inbjudan. Mittmedia är inne i ett imponerande fullskaleexperiment. Det behövs experiment med digitala affärsmodeller, innehåll, marknad och för den delen även på papperstidningens utveckling. Men ert upplageras, Sundsvalls tidning (-7 procent) och Dagbladet (- 16 procent), i jämförelse med genomsnittet på – 3,2 procent för sexdagarstidningar och ert annonstapp är illavarslande och det mest illavarslande är att ni inte verkar bry er om det. Ekonomiskt täcker ökade annonsintäkter på digitala utgåvor inte på långa vägar upp detta ekonomiska tapp.

Förra året gjorde Mittmedia sig av med 100 journalister. Den satsning man nu gör går ut på att ge allt tunnare journalistik på allt fler plattformar. Hur gynnar det läsarna/publiken? Det som oroar mig är att Mittmedia springer fort utan att veta om det är åt rätt håll. Det är bra att vara snabb – men bra är bättre än först även när det gäller digital närvaro.

Det som oroar mig är alltså inte att Mittmedia anpassar sig till nya digitala läsvanor – det måste vi alla göra. Det som oroar är att ni lägger alla ägg i den digitala korgen innan ekonomin är på plats och att ni utarmar ert varumärke, det som ni byggt upp genom att vara relevanta och duktiga på lokaljournalistik i era tidningar.  

Alla ni som undertecknat brevet är duktiga publicister. Jag hyser respekt för er och ert kunnande inom lokal journalistik. Jag hoppas innerligt att ni gör rätt i er aggressiva digitala satsning, men jag önskar ändå att ni lyssnar på Warren Buffett som värnar om kvaliteten även på produkten som prenumeranterna betalar för.

Helena Giertta
Journalistens chefredaktör

 

Läs Helena Gierttas ledare här.

Fler avsnitt
Fler videos