Gå direkt till textinnehållet

Kom med förslag om hur pressetiken ska se ut

Aftonbladets chef för Nyheter & gräv, Martin Schori, efterlyser en debatt om pressetiken.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Carolin Dahlman har arbetat på ett flertal ledarsidor och gjorde nyligen succé i medieskeptiska kretsar när hon kallade journalister för lata. Själv har hon trots sin bakgrund på olika redaktioner inte orkat sätta sig in i hur pressetiken fungerar. I torsdags slängde hon istället ut en fråga på Twitter om varför Aftonbladet namngett två personer som dömts för mord, men anonymiserat männen som gjort sig skyldiga till den vidriga tortyrkidnappningen på kyrkogården. 

Ett publiceringsbeslut som Aftonbladet inte var ensamma om. Tvärtom delades den av hela den svenska etablerade mediebranschen, samt, kanske något förvånande, Fria Tider.

Pressetik är svårt, men det här beslutet var inte speciell svårt. I alla fall om man använder sig av den praxis som finns. Gärningsmännens ålder och straffsatsen som domstolen dömde ut. 

Annons Annons

Jag förstår att det kan väcka frågor, att man tycker att hållningen är fel. Och jag tycker det är viktigt att förklara hur vi tänker. Men är Dahlman – och andra medieslipade personer som twittrade ut liknande ”frågor” –  intresserade av svaret? Jag tror inte att Dahlman är lat, precis som jag vet att mina journalistkollegor inte är det. Jag tror hon vet varför vi inte publicerade namnen. Men eftersom dubbelmördarna hade svenskklingande namn och tortyrkidnapparna inte hade det, fanns det politiska poänger att plocka hem. 

Jag tror inte heller att Chang Frick, Nyheter Idags grundare och en av få som publicerade namnen, tror på sin i ärlighetens namn ganska trötta teori om att redaktörer och journalister har ”egen politisk  agenda”. Hans egen sajt rapporterade inte ens om domen mot dubbelmördarna. Varför inte det? Passade de inte in i Nyheter Idags mall? Har han en egen politisk agenda, måhända?

Det är fullt rimligt att tycka att pressetiska praxis är dåliga. För gamla. Att pressetiken behöver uppdateras för att passa in i en ny medievärld. Men skriv då det. I stället för att skicka ut insinuanta frågor som ni vet svaret på. Vad tycker ni? Hur vill ni att pressetiken se ut framöver? Kom med förslag.

Jag välkomnar en debatt om detta, det var för länge sedan vi hade en riktig sådan. 

                                                                                   Martin Schori
                                                                                   chef Nyheter & Gräv,
                                                                                   stf ansvarig utgivare,
                                                                                   Aftonbladet

Läs Carolin Dahlmans svar här

Fler avsnitt
Fler videos