Gå direkt till textinnehållet

Utgivarna: ”Inte fel att kräva betalt av Google”

Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter välkomnar det nya tyska lagförslaget som innebär att Google kan tvingas betala dagspressen för att länka till deras nyhetsmaterial.

Som Journalisten berättat tidigare ställer sig Tysklands förbundskansler Angela Merkel bakom tyska dagspressens krav på Google och andra sökmotorer att betala för att få publicera länkar till artiklar.

Merkel vill se ny lagstiftning som utvidgar den tyska upphovsrättslagstiftningen och som syftar till att tvinga teknikbolagen att betala en licens till medieföretagen, bland annat som ett slags kompensation för uteblivna annonsintäkter.

Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter välkomnar det tyska förslaget.

– Det är inte fel att den här frågan väcks. Tidningar och upphovspersonerna ska få betalt för sitt arbete. Länkandet är ett ofog, rent ut sagt, säger Jeanette Gustafsdotter till Journalisten.

Länkningar till artiklar har de senaste månaderna blivit en allt hetare fråga för medieföretag runt om i Europa. På Irland har en utgivarorganisation börjat fakturera sajter som länkar till artiklar på tidningssajter vars ägare de representerar.

– Tyskland är det land som har drivit den här frågan hårdast på EU-nivå, så jag är inte förvånad över att det nu kommer ett lagförslag i just Tyskland, säger Jeanette Gustafsdotter.

I Sverige har länkningsfrågan inte varit på agendan på många år.

– I början var det diskussioner om detta. Tidningsutgivarna tog beslut om att låta det vara upp till de enskilda tidningarna att avgöra om man vill tillåta länkning eller inte. Jag känner inte till något svenskt medieföretag som har sagt nej till länkning, eftersom det ökar nättrafiken på sajten.

Dagspressupproret mot Google i Tyskland, Belgien, Frankrike, Portugal och flera andra europeiska länder, har väckt intresse även i Sverige. Men inga publicister har ännu kommit med krav på att införa lagstiftning som liknar den som nu föreslås i Tyskland.

– Det är bra om det blir en debatt om detta men det är för tidigt att säga vad som är rätt att göra. Om detta blir lag i Tyskland kan det föras vidare på EU-nivå och därmed också bli aktuellt i Sverige, säger Jeanette Gustafsdotter.

Google anser att den nya tyska lagstiftningen kan innebära slutet för tillgång till information på nätet.

I flera upphovsrättsavseenden är Googles länkningar problematiska redan utan en sådan lagstiftning. Skulle ett svenskt medieföretag eller en enskild upphovsman driva frågan om upphovsrättsintrång mot Google finns det flera saker som talar för att Google skulle förlora. Det anser Journalistförbundets upphovsrättsjurist Olle Wilöf.

– I värsta fall, för Google, kan de åka dit på tre saker. Tumnagelbilderna som Google publicerar utgör ett upphovsrättsintrång. Texterna som de publicerar är också så pass långa att de kan utgöra upphovsrättsintrång. Till sist är länkarna i sig ett upphovsrättsintrång, eftersom de medför ett tillgängliggörande av materialet, säger Olle Wilöf.

I en uppmärksammad EU-dom från 2009, den så kallade Infopaq-domen, konstaterar rätten att ett mycket begränsat återgivande av en upphovsrättsskyddad artikel kan vara ett upphovsrättsintrång. Gränsen för hur mycket av artikeln som kan återges utan att det blir fråga om intrång går enligt domen vid tio ord. Elva ord utgör ett intrång. Google återger i sina länkar cirka 20-25 ord.

 

Uppdatering 7 januari: Jeanette Gustafsdotter utvecklar resonemanget här.

Uppdatering 9 januari: Journalisten reder ut länkningsfrågan i redaktionsbloggen.

Fler avsnitt