Arbetsförmedlingen vill ta över Arbetsmarknaden
Arbetsförmedlingen vill avskaffa tidningen Arbetsmarknadens oberoende och tillsätta myndighetens kommunikationschef Helena Engqvist som ansvarig utgivare. Förslaget upprör journalisterna på redaktionen.
Arbetsmarknaden är en tidning som ges ut av Arbetsförmedlingen och som går ut till alla anställda på myndigheten. Redaktionen är oberoende med en egen ansvarig utgivare. Men det kan det bli ändring på.
I går fick de fem anställda journalisterna på tidningen beskedet att Arbetsförmedlingen vill tillsätta kommunikationschefen Helena Engqvist som ansvarig utgivare, och förändra innehållet och inriktningen.
De fem journalisterna kommer att erbjudas att stanna kvar på tidningen och ett redaktionsråd bestående av personer från redaktionen och från myndigheten ska bildas för att resonera kring innehållet och inriktningen.
– Vi blev tagna på sängen av detta. Det är tråkigt och synd att man vill detta. Det behövs en samlad och trovärdig journalistik kring arbetsmarknadsfrågorna. Om man lägger över ansvaret på en kommunikationschef försvinner trovärdigheten, säger tillförordnade chefredaktör Karin Nilsson till Journalisten.
Hon beskriver tidningens uppdrag som ”i det närmaste public service-liknande”. Tidningen finansieras med skattemedel, är oberoende i förhållande till myndigheten, och ska bland annat kunna granska Arbetsförmedlingens verksamhet.
– Om Vattenfall skulle ge ut en tidning om klimatfrågorna och Vattenfalls kommunikationschef var ansvarig utgivare skulle jag inte sätta stor tillit till innehållet. Det blir samma sak med Arbetsmarknaden om tidningen tas över av Arbetsförmedlingens kommunikationschef.
På redaktionen har förslaget upprört journalisterna.
– Vi har inte haft tid att snacka ihop oss. Men för egen del har jag svårt att tänka mig att jobba kvar eftersom det inte blir journalistik i tidningen om förslaget genomförs, säger Karin Nilsson.
Någon kritik mot tidningens inriktning har enligt Karin Nilsson inte framförts, förrän på mötet i går.
– De verkar tycka att vi skriver för krångligt, för mycket om forskning och ur ett makroperspektiv, säger hon.
Kommunikationschefen Helena Engqvist säger till Journalisten att man mycket riktigt vill förändra inriktningen på tidningen:
– Vi vill ha ett förmedlarperspektiv. Tidningen är bra men den är lite svårtillgänglig och har ett teoretiskt makroperspektiv. Vi vill att tidningen ska bli ett verktyg för arbetsförmedlarna, säger Helena Engkvist.
Hur blir det med trovärdigheten om man tillsätter kommunikationschefen som utgivare?
– Min målsättning är absolut att använda journalistiska arbetsmetoder och vi ska inte väja för att skildra även dåliga resultat på myndigheten. Jag har stor respekt för journalisterna på Arbetsmarknaden och jag hoppas att de vill arbeta kvar. Det ska finnas en stor journalistisk frihet i arbetet.
I morgon onsdag diskuteras förslaget under ett samverkansmöte och därefter kan beslut fattas inom kort.


























