Gå direkt till textinnehållet

Dags att gå bortom pajkastningen

Det är dags att föra mötet mellan bloggvärlden och traditionella medier bortom pajkastningen. Det menar Åsa Nicander, ordförande i FGJ, Grävande Journalister, vars årliga seminarium hålls i Örebro kommande helg.

Vad ser du fram emot mest på Gräv 09?

– Mötet mellan representanter från bloggvärlden och traditionella medier. Det är dags att ta det samtalet, och förhoppningsvis ta det längre än till pajkastning.

Är det färre ansökningar än vanligt till seminarierna?

Annons Annons

– Nej, vi är 561 anmälda, så vi är hemma nu. Det är över förväntan. Förra gången i Örebro 2007 var vi 558. I Norges motsvarighet hade de hundra färre än normalt.

Är det tydligt att de journalistiska ambitionerna sjunker under krisen?

– Jag tycker inte att jag har sett det än. Totalt har FGJ fått fler bidrag än tidigare. Men i dagstidningsklasserna har färre bidrag skickats till Guldspaden. I den värsta är världar är det ett sådant tecken. Men de stora antalet bidrag i kategorierna  radio- och tv-klasser samt tidskrifter och inte minst böcker gör att det är rekord i år igen.

Vad tror du om utvecklingen om undersökande journalistik på webben?

– Det är en diger fråga framöver. När börjar vi kalla saker för journalistik? Är det skillnad på att göra journalistik i medier med grundlagsskydd eller privatpersoners avslöjande i största allmänhet? Här krävs en bra diskussion.

Tror du att det inom bloggvärlden kommer att blomstra metodiska undersökningar av samhällsfenomen?

– Problemet är att det kräver både tid, kompetens och pengar. Och för att jag ska kalla det journalistik även att man har ett etiskt förhållningssätt. Det kan visst existera på privatmedier, och jag tycker redan att det görs i bloggvärlden. Henrik Alexanderssons rapportering från Bryssel fyller till exempel en viktig funktion, även om jag inte vet om det är journalistik

Hur vidmakthålla undersökande ambitioner på redaktioner under besparing?

– I min värld är det en ledningsfråga. Inom pressen är det en förutsättning för tidningarnas överlevnad. Det har aldrig varit så lätt att använda och få gehör för kommersiella argument för grävande journalaistik som idag. Varför betala för något som man kan få gratis? För att man ska betala för tidningen krävs något mer.

(version korrigerad 13.51)

Fler avsnitt
Fler videos