Gå direkt till textinnehållet
Foto: Tor Johnsson

”Jag är väldigt stolt över att folk hör av sig”

Anders Eldeman jobbade på Grammofonarkivet och hade just hoppat av ett jobb på Radio Stockholm när han blev erbjuden att ta över Melodikrysset. Han tvekade inte en sekund att tacka ja.

Varje lördag bänkar sig runt en och en halv miljon människor i Sverige vid någon radio och lyssnar på och löser Melodikrysset.

Sedan 1996 är det Anders Eldeman – han får väl betecknas som Mr Melodikrysset nu – som programleder det breda musikfrågesportprogrammet och varje vecka kommer ungefär 50 000 svar in via nätet och inskickat per post.

I studion där krysset spelas in på fredagarna langar Anders Eldeman upp en stor flaska sockerfri läsk – det brukar gå åt en per program – och börjar titta igenom veckans handskrivna manus där förra lördagens vinnare och veckans musik-ledtrådar finns nedtecknade.

Annons Annons

Krysset konstruerar han för hand med penna och sudd på en mall.

– Om jag ska ha semester en vecka har jag varit tvungen att jobba undan och för att kunna koppla av. Då fungerar hjärnan allra bäst. Det har hänt att jag, när jag sitter på ett flygplan till Grekland, kan göra fem kryss, bara för att jag inte måste. Då ramlar idéerna över mig. Men ibland när jag ska prestera kan jag sitta i tre-fyra timmar och sudda och det blir ingenting av det.

– Jag brukar börja med något långt ord. Oftast högst upp till vänster. Sedan hamnar man här i mitten, pekar han, och där nere i högerhörnet kör det ihop sig …

Musiken finns med i tankarna från start när han konstruerar krysset. Ett stort musikkunnande och ett bra minne är en förutsättning för att få till ett kryss.

– Men vissa ord vet jag inte från början om de går att illust­rera, då får man söka i databaser. Det får inte vara för många skivor, det får inte plats i programmet. Blir det för kort får jag läsa vykort från lyssnarna för att fylla ut tiden. Det är trevligt att få berätta om glada tillrop. Jag är väldigt stolt över att folk hör av sig.

Till jul brukar han få grytlappar och tomtar med posten.

Egentligen ville Anders Eldeman bli skådespelare. Men efter ett misslyckat inträdesprov till Dramatens elevskola blev det radio efter en mellanlandning som rekryterare i Flygvapnet.

Han började på Radio Stockholm. Där fanns på 80-talet ett program som hette Seniorpuls som spelade äldre musik. Vid ett tillfälle efterlyste de en speciell skiva och Anders Eldeman ringde upp och meddelade att han hade den hemma och dessutom kunde leverera den till Radio Stockholm. Detta ledde till att han så småningom fick göra små inslag med frågor i programmet.

– Det fanns inga pengar, så i början fick jag betalt med vad de kunde sticka till mig: plastfickor, tippex, kaffe och kaffebröd, någon taxibiljett ibland.

Så småningom fick han göra ett eget program: Eldemans Blandning, vilket var ett direktsänt underhållningsprogram tre timmar i veckan, dit folk fick ringa in och gissa olika saker.

– Det kunde till exempel vara vilken som var den konstigaste maträtt jag ätit, eller att jag skakade på en tändsticksask och undrade hur många stickor jag hade plockat ur. Knasiga saker. Folk tyckte det var jätteroligt.
Då hade han samtidigt jobb inom Flygvapnet men efter en tid började han på Grammofonarkivet med att katalogisera skivor.

– Det är bland det roligaste jag har gjort. Jag lärde mig något varenda dag. Det roligaste var att jag fick användning av de udda musik- och artistkunskaper jag blivit lite hånad för tidigare.

I ungefär sju år blev han kvar på Grammofonarkivet, ungefär lika länge gjorde han Eldemans blandning. Mot slutet jobbade han deltid. Och sedan dök Melodikrysset upp.

Han hade precis sagt upp sig från Radio Stockholm i och med att stationen skulle rationalisera och sluta med ljudtekniker.

– Man skulle ladda skivor, svara i telefon och prata i radion samtidigt. Det tyckte jag var ett annat yrke, så då ville jag inte vara kvar.

Han hade tänkt att vara ledig i två månader och fundera på vad han ville göra.  Men efter en vecka ringde melodikryssredaktionen och undrade om han inte var intresserad av att ta över Melodikrysset. Det var han. På ett samtal var det klart.

Institutionen Melodikrysset har funnits sedan 1965. De första programledarna hette Peter Granberg och Bengt Haslum. Programmet övertogs 1994 av Bosse Schedin, han hade det i två år. När han gick i pension tog Anders Eldeman över. Det är 23 år sedan.

Han hade då själv löst Melodikrysset i många år.

– Mina föräldrar och jag lyssnade nästan alltid. Och när jag flyttade hemifrån brukade min mamma och jag lösa det på telefon. Sporten var att lösa det på snabbgenomgången.

Han tittar igenom sina noteringar och konstaterar att det tydligen var ett svårt kryss i förra omgången.

Det kom bara in 48 120 svar. 50 000 brukar vara normalt. Bara via nätet. Och så tillkommer ett par kassar med lösningar som skickats per post.

Att det är många lyssnare märktes i höstas när det, på grund av en bugg i produktionssystemet som gör krysset till tidningarna, blev felnumrerat i kryssrutorna. Sveriges Radios växel blev nedringd, sociala medier svämmade över av kommentarer och kvällstidningarna skrev. Anders Eldeman låg och sov i godan ro när Sveriges Radios växel ringde och tyckte att han borde komma in och göra något.

– Det var ju inte mycket att göra åt det då, eftersom programmet redan var inspelat. Men sedan fick vi be om ursäkt och förklara oss i några veckor till eftersom det även i de kommande kryssen fanns fel.

Innan dagens inspelning drar igång går vi på ett möte där man ska gå igenom hur det nya produktionssystemet ska fungera, nu ska det inte kunna bli några felnumrerade rutor. Förslaget om att han ska börja göra krysset direkt i datorn nappar han inte på.

– Jag vill ha friheten att kunna göra krysset även när jag inte sitter vid en dator. Dessutom är det bra att det dubbelkollas innan det slutproduceras.

Hans radioröst är omisskännlig – många tycker att det är den bästa radiorösten – när han tillbaka i studion testar mikrofon och puffskydd tillsammans med ljudteknikern Tor Sigvardson. Jag får hörlurar så att jag hör vad som spelas och vi pratar vidare i musikpauserna.

Han berättar att musikintresset kommer från föräldrahemmet.

– Mamma tyckte om klassiskt, pappa tyckte om allt annat och klassiskt.  Countrymusik, tolvtonsmusik… Jag fick höra en väldig blandning och blev intresserad.

Hans musiksmak hörde inte till genomsnittet för en tonåring.  

– Om jag fick frågan ”Gillar du Supertramp?” svarade jag: ”Nej, jag tycker om Zarah Leander”. Då fick man ju en smäll. Det var inte poppis.

Han har alltid gillat gammal musik och gamla filmer. Hans pappa tog med honom på Helan & Halvan när han var liten pojke.

– Det fastnade jag för. Det är mina husgudar även nu. Jag har bilder på dem överallt hemma, har alla filmer och tittar på dem ofta. De blir bara bättre och bättre ju fler gånger man ser samma film. Man kan inte tröttna, det går inte.

Att han tycker om att testa sina egna kunskaper på olika quiz-kvällar i Stockholm känns inte överraskande.

– Jag gillar verkligen det. Man får lätt nya vänner och lär sig nya saker.

När han tog över Melodikrysset gjorde han det utan nervositet. I början.

– Sedan började jag fundera över vad jag hade gett mig in på. Då ringde jag Bengt Haslum som var med och startade programmet 1965, han lugnade mig genom att säga: ”Om du bara lär dig att skilja på lodrätt och vågrätt så kommer det att gå så bra.”

En käpphäst han har som programledare är att inte förarga människor. Han vill inte svära i radion, inte låta oförskämd, inte sticka ut och irritera.

– Det får andra göra, men det är svårt att göra sådant med finess.

Det knepigaste nu för tiden tycker han är att både hålla stilen och förnya sig.

– Förnya mig själv har jag väl inte gjort direkt, men i musik har jag försökt att hänga med. Om jag bläddrar tillbaka tio år i skivlistorna så ser jag att en hel del av det som var väldigt populärt för tio år sedan inte är med nu. Och så ska det nog vara. Men klassikerna dyker ju upp.

Han tycker att musikutbudet är lite väl specialiserat nu för tiden, och att det var roligare förr när all musik trängdes i några få radiokanaler.

– Jag tyckte det var roligt att höra poplåtar och Kalle Jularbo om vartannat – då fick man veta att båda fanns, även om man inte tyckte om allt. Nu tror jag att ungdomar lyssnar på kanaler med enbart den musik de vet att de gillar, eller gör spellistor på Spotify.  Men jag tycker det är lite synd att man inte vet något om allt det andra som finns.

År 1999 fick han ta över Lars-Erik Frisks skivsamling vid dennes död. Skivsamlingen bestod av cirka 150 000 skivor, en stor del var 78-varvare och Frisk själv gjorde över 700 program i Sveriges Radio med titeln Skivor från Vetlanda, där han spelade skivor och delade med sig av sin kunskap om artister från stenkakornas epok.

Anders Eldeman, som var vän med Lars-Göran Frisk sedan 20 år tillbaka, blev den som ansågs värdig att överta den enorma skivsamlingen efter överenskommelse med Frisks dödsbo. 22 ton allt som allt, som fraktades från Vetlanda till Stockholm under två års tid i en minibuss. Eldeman förfogar nu över Europas största privata skivsamling, den är redan testamenterad till Ljud- och Bildarkivet. Samlingen är grunden för programmet Da Capo som han också programleder i P4 på lördagskvällarna.

– Det jag tycker är roligt med ett sådant program som Melodikrysset är att det får ha bredd, jag har full frihet från mina chefer. Och många har genom åren hört av sig och sagt ”Det där var en bra låt, nu har jag köpt alla skivor med artisten”. Sånt är roligt. Förr fick man rekommendationer i skivaffärerna och fick provlyssna och så. Det här fyller väl lite samma funktion.

 

FAKTA:

Anders Eldeman
Född: 1960 i Hässelby. Heter som privatperson Anders von Bahr.  Efternamnet han fick när han adopterades av sin mammas nya man så sent i livet att han redan hunnit att göra flera radio- och tv-produktioner under namnet Eldeman, som är hans biologiska pappas efternamn.
Bor: Lägenhet på Östermalm i Stockholm.
Karriär: Började på Radio Stockholm på 80-talet. Ledde programmet Eldemans Blandning 1989-1996 i Radio Stockholm och arbetade under samma period på Grammofonarkivet. 1996 tog han över Melodikrysset  och sedan 2000 leder han även programmet Da Capo med inriktning på underhållningsmusik fram till 60-talet i SR.
Övrigt: Är sedan grundandet ordförande i Povel Ramel-sällskapet, aktiv i orden TSO Teaterorden och Sällskapet Stallbröderna samt hedersmedlem i Jules Sylvain-sällskapet.
Kuriosa: Det bloggas om Melodikrysset på flera håll, bland annat har Enn Kokk, gift med tidigare talmannen Birgitta Dahl, en läsvärd och initierad blogg som behandlar bland annat Melodikrysset.

Fler avsnitt
Fler videos