Vardagsmötet: Cissi Wallin
Bloggarna på sajten Popmani tar nu klivet in i den digitala tidningsvärlden. Cissi Wallin är chefredaktör och hon ser satsningen som att det fyller ett tomrum i dagens populärkultur.
Hur kommer det sig att ni ger er in i tidningsbranschen?
– Vi har sett en lucka i popkulturen som vi vill fylla. Dagens popkultur ska konsumeras snabbt och den domineras av recensioner, senaste skvallret, dagens outfit etc. Vi på Popmani saknar djupare analyser och längre reportage i dagens tidningar. Det är lite som när man trycker i sig fett och socker, ibland vill man hellre sätta sig ner och äta något vettigare.
Vad kan vi förvänta oss att hitta i tidningen?
– Den kommer ha fem kategorier: musik, film/TV, mode, webb/teknik och läsvärt. På vår webbsida har vi bloggare för dessa kategorier och de kommer vara redaktörer för sitt ämne i tidningen, på så sätt får vi experter som ansvarar för sitt område och de kan hänvisa till blogginlägg i tidningen och vise versa. Vi kommer inte att göra några recensioner utan satsar mer på ”seriösare” artiklar (utan att för den delen vara pretentiösa) och vi kommer skriva om det vi vill, saker som vi gillar helt enkelt. Givetvis med ett kritiskt öga, men vi kommer inte att kasta skit på någon eller något. I första numret bjuder vi bland annat på ett reportage om Those Dancing Days – ett typiskt exempel på det jag menar med djupare artiklar. Det är inte den trötta vanliga intervjun om ”hur kändes det att spela in skivan” utan den har en mer berättande karaktär, där man får lära känna artisterna.
Varför just en digital tidning?
– Alltså en digitaltidning är precis som en vanlig tidning, man bläddrar mellan sidor och så fast på sin läsplatta eller dator. Fördelen är att vi inte behöver begränsa oss i antalet tecken och/eller sidor. Artiklarna kan vara hur långa som helst.
Vilken målgrupp riktar ni er till?
– Män och kvinnor i 20 – 40 års åldern. Eller egentligen alla som vill grotta ner sig i bra, intelligent populärkultur.
Hur ofta kommer Popmani ges ut?
– Vi kommer ge ut ett nummer i månaden och vi testar köra fram till maj för att kolla av intresset. Så får vi se hur det blir i sommar. Kanske gör vi ett längre nummer som sträcker sig över sommaren, eller så fortsätter vi med ett ex varje månad. Vi får se helt enkelt.
Hur får man tag på tidningen?
– Den kommer att kunna köpas på Qiosk och vår sajt popmani.se. Priset kommer ligga kring 30-38 kronor per nummer. Första numret kommer ut 31 mars.