Gå direkt till textinnehållet

TV4-VDn är självkritisk men stolt

Fyra procent av TV4-medarbetarna har varit med om en sexuell kränkning eller trakasserier på arbetet, de senaste tolv månaderna.

Efter avslöjandena om TV4-programledaren Martin Timell beställde TV4 en oberoende utredning av en advokatbyrå. Man genomförde också en extra medarbetarundersökning med fokus på sexuella trakasserier och mobbning.

  • 724 TV4-medarbetare svarade på enkäten som bland annat frågade: ”Har du varit i någon situation som du har upplevt som en sexuell kränkning/trakasserier, i ord eller handling, i arbetet hos oss?”
  • 3,7 procent av enkätdeltagarna svarade att det hade skett under de senaste 12 månaderna.
  • Tio av 724 personer svarade ja på frågan om kränkningarna/trakasserierna fortfarande pågår.

– Vår vision är nolltolerans. Följaktligen är allt som inte är noll är för mycket, säger TV4s VD Casten Almqvist.

Den externa utredningen som presenterades för ledning och medarbetare i förra veckan riktar hård kritik mot att företaget inte agerade redan 2016, då missförhållandena på Äntligen hemma utreddes av Meter Television; TV4 borde ha avslutat samarbetet med Timell redan då.

– Varför vi inte gjorde det är en av de frågor utredaren haft svårast att svara på. Det tycks röra sig om någon form av missriktad omsorg om det man upplever som en extra värdefull medarbetare, även ur kommersiellt hänseende. Detta har lett till att vår ledning använt sig av dubbla måttstockar beroende på vilken medarbetare det är fråga om. Det är givetvis helt oacceptabelt, säger Casten Almqvist.

Hur självkritisk är du?
– Jag är ytterst ansvarig för allt som sker i vårt företag och har därför anledning att vara självkritisk. Det är därför jag nu med sådan kraft agerar framåt tillsammans med medarbetarna.

Han är stolt över det åtgärdsprogram för att förebygga och hantera trakasserier och kränkningar som TV4 nu lägger fram. ”Nollmissionen” omfattar en rad punkter. Till exempel ska projektledare för inköpta produktioner utbildas i arbetsrätt. Externa produktioner ska omfattas av en uppförandekod för arbetsmiljön. En ny visselblåsarkanal startas och obligatorisk chefsutbildning om hantering av trakasserier införs. Alla medarbetare ska årligen utbildas i företagets riktlinjer.

– Jag vågar påstå att den plan vi har sjösatt saknar motsvarar motstycke i branschen. Jag hoppas att vi kan fungera som inspiration för våra branschkollegor, säger Almqvist.

Vad är viktigast i åtgärdspaketet?
– Viktigast för mig är att motivera medarbetarna till att vilja fortsätta visa samma imponerande engagemang som de visat under de här första veckorna. Det är bara genom att engagera medarbetare på alla nivåer i företaget som vi får verklig genomförandekraft bakom Nollmissionen. Vi har sedan tidigare bland annat en grupp kulturambassadörer bestående av kollegor med extra skarp och kritisk blick som löpande ger feedback till oss i ledningen. Vi har nu även det nyinrättade etiska rådet, som är en grupp med representanter från företagets olika expertområden. Alla är och ska känna sig delaktiga.

Kommer de här åtgärderna att räcka?
– Jag känner en stor stolthet över planen, och kommer att ligga nära på och se till att det räcker. Om vi mot förmodan ser att det inte är tillräckligt så får vi förstärka ytterligare.

Hur har ni plötsligt fått resurser till detta?
– Våra medarbetare har jobbat extra hårt för att få till stånd den här planen. Det finns delar i det här som kommer att skapa externa kostnader som till exempel utbildning och juridisk expertis. I första hand måste vi använda vår egen tid och våra egna resurser – de här frågarna så viktiga att kanske annat får stå tillbaka.

Fler videos
Fler avsnitt