Gå direkt till textinnehållet

TV4 kan få böta 450 000 för sponsring under fotbolls-VM

Granskningsnämnden för radio och tv fäller sex olika sponsormeddelanden under sändningarna från fotbolls-VM, efter en anmälan från statliga Myndigheten för press, radio och tv.

Myndigheten för press, radio och tv har på eget initiativ anmält TV4 till Granskningsnämnden för radio och tv, som är en del av myndigheten, för misstänkta brott mot radio- och tv-lagen rörande sponsringsmeddelanden i samband med sändningarna från fotbolls-VM i somras.

Nämnden har granskat tio olika anmälda sponsormeddelanden, och fäller sex av dem:

  • Ett sponsringsmeddelande för Sony Xperia XZ2 fälls för att det i meddelandet uppgavs att Sony Xperia XZ2 ”filmar i 4KHDR”, vilket gjorde att en egenskap hos den sponsrande produkten framhävdes och meddelandet fick därför en ”säljfrämjande utformning”, vilket inte är tillåtet i sponsormeddelanden.
     
  • Ett sponsringsmeddelande för Volvo V60 hade på ett liknande sätt en ”säljfrämjande utformning” genom tillägget ”med laddhybrid och city safety”. Dessutom hade sponsringsmeddelandet en reklamliknande karaktär eftersom man i bild fick se en barnfamilj lämna bilen och en bagagelucka stängdes.
     
  • Dessutom fälls fyra sponsringsmeddelanden från McDonald’s för fyra olika måltidsprodukter: Sweet Potato Fries, Happy Meal med ananas, Truffles and onions samt Glass och frappé. Det var de olika måltidsprodukterna som var sponsorer, inte det övergripande McDonald’s-varumärket. Men i sponsringsmeddelandena förekom i förgrunden flera andra av McDonald’s produkter i bild, bland annat en Big Mac-kartong, vilket Granskningsnämnden anser gick utöver vad som är tillåtet enligt radio- och tv-lagen.

Nämnden kommer att ansöka hos förvaltningsrätten om att TV4 ska påföras en särskild avgift för överträdelserna, om 450 000 kronor.

Fler avsnitt