Gå direkt till textinnehållet

TUs VD uppmanar medierna att tänka nytt på nätet

Traditionella medier måste tänka nytt när de funderar över hur de ska ta betalt på nätet, skriver Tidningsutgivarnas VD Anna Serner på Svenska Dagbladets Brännpunkt i dag. De måste lära sig mer om sina läsare, tittare och lyssnare.

Anna Serner tycker att det är självklart att tidningar ska börja ta betalt för sitt redaktionella material på nätet. Men för att kunna göra det "kommer annonsavdelningarna att behöva produktutveckla och samarbeta med redaktionen. Utan att tafsa på den journalistiska integriteten", skriver hon.

Anna Serner menar också att bloggar, chattar och sociala medier innebär fantastiska möjligheter för traditionella medier att nå ut till mediekonsumenterna, som behövs i hela processen. "Medierna måste hitta effektivare sätt att nå ut i informationsflödet" till sina målgrupper, anser hon och skriver: "Medierna måste prova sig fram för att hitta de affärsmodeller som passar givet tidpunkt och förutsättningar".

Läs hela Anna Serners inlägg här.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt