Gå direkt till textinnehållet

Så mycket har branschen ansökt om i stöd för korttidsarbete

Journalistens koll visar att medieföretagen har ansökt om minst 221 miljoner kronor i statligt stöd för korttidsarbete. Bland annat har tidskriftsföretagen ansökt om nästan 25 miljoner kronor i stöd. "Det visar tydligt hur tufft läget är", säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter

En av de första stödåtgärder som infördes för att möta den ekonomiska krisen till följd av coronapendemin var att ge företag möjlighet att införa korttidsarbete.

Journalisten har begärt ut en sammanställning av ansökningarna till Tillväxtverket, för stöd till korttidsarbete inom mediebranschen.

Siffrorna visar att totalt har branschen ansökt om minst 221 miljoner i stöd av Tillväxtverket fram till den 6 maj. Räknar vi med segment som rör utgivning av dataspel eller programvara, förlagsverksamhet (utom tidskriftsförlag), ljudinspelning och fonogramutgivning, eller filmvisning, så landar siffran på strax över 342 miljoner kronor.

Annons Annons

74 tidskriftföretag har ansökt om nästan 25 miljoner kronor i stöd till korttidsarbete.

Kerstin Neld, vd för branschorganisationen Sveriges Tidskrifter, har tidigare varit tydlig i debatten med att de ofta glöms bort av regeringen när det ska öronmärkas stödpaket.

Enligt deras egna siffror omsatte tidskrifterna 7,6 miljarder kronor 2018. Hälften av intäkterna kom från läsarna, nästan uteslutande från prenumerationer och lösnummerköp av papperstidningar.

Men nästan 40 procent av intäkterna kommer också från annonser i print och digitalt. 13 procent kommer från event och e-handel, som har slagits ut nästan helt – åtminstone när det gäller möten i fysisk form – under krisen. 

Tidskrifterna är också fortfarande starkt beroende av printaffären. Hela 72 procent av omsättningen i branschen kommer från print.

Till Journalisten säger Kerstin Neld att det med våra siffror från Tillväxtverket blir tydligt att det är väldigt tuffa tider för tidskrifterna just nu. 

– Vi är kritiska mot våra politiker för att man inte tydligt inkluderar tidskrifterna i det generella krisstödet. Jag kan inte kommentera enskilda företag, men jag har kontakt med våra medlemmar och de som är beroende av annonser har det tufft just nu. Det finns inte så mycket mer att spara längre, det har man redan gjort innan coronakrisen, säger Kerstin Neld.

Det som är glädjande under krisen för Sveriges Tidskrifters medlemmar är att även de ser ett stort läsarintresse och läsarintäkterna är stabila.  

– Men vi vet att det ser olika ut hos våra medlemmar, har man mycket annonser och intäkter från events så slår den här krisen väldigt tufft, säger Kerstin Neld (bilden nedan. Foto: Sveriges Tidskrifter).

När det gäller regeringens senaste stödpaket på 500 miljoner så är det fortfarande oklart om tidskrifter kommer ta del av stödet. 

Kerstin Neld har pratat med kulturdepartementet om saken, men ännu inte fått några tydliga besked. 

– Det är tydligt att stödet vänder sig till allmänna nyhetsmedier, och det finns vissa tidskrifter som säkert kan kvalificera in sig bland dem. Det tittar vi närmare på just nu. Regeringen är själva inte säkra på exakt vilka som ska ingå, men klart är att det här stödet exkluderar väldigt många av våra medlemmar.

Hur skulle det slå mot dem om man inte får del av den halva miljarden?
– Det finns en jättestor risk att tidskrifter slås ut och vi hade välkomnat ett stöd likt det som finns i Danmark. Det kan fler medier ta del av och där blir man kompenserad för annonsbortfallet, vilket hade varit ett stöd som kommit vår bransch bättre till handa.

Våra siffror från Tillväxtverket visar att det är fler medieslag som har det tufft.

Inom segmentet produktion av film, video och TV-program har 723 stycken företag sökt närmare 103 miljoner kronor.

Dagstidningsföretagen har ansökt om nästan 16 miljoner kronor medan annonstidningsföretagen har begärt strax över tio miljoner kronor.

Inom segmentet sändning av radioprogram har företag ansökt om över åtta miljoner kronor. Inom efterproduktion av film, video och tv-program har företag ansökt om över 18 miljoner kronor i stöd.

Frilansar ingår i segmentet Litterärt och konstnärligt skapande där 254 företag sökt drygt 24 miljoner kronor i stöd till korttidsarbete.

Fakta// Så mycket har man sökt av Tillväxtverket (kr). SIffran inom parentes anger antal företag.

Dagstidningsutgivning 15 557 637 (28)
Annonstidningsutgivning 10 353 705 (34)
Utgivning av tidskrifter 24 591 514 (74)
Annan förlagsverksamhet 8 295 341 (37)
Utgivning av dataspel 8 249 810 (16)
Utgivning av annan programvara 66 226 705 (144)
Produktion av film, video och TV-program 102 702 391 (723)
Efterproduktion av film, video och TV-program 18 356 334 (61)
Film-, video- och TV-programdistribution 7 056 224 (22)
Filmvisning 14 138 654 (43)
Ljudinspelning och fonogramutgivning 24 260 094 (151)
Sändning av radioprogram 8 100 876 
Planering av TV-program och sändningsverksamhet 9 817 680 (20)
Litterärt och konstnärligt skapande 24 433 687   (254)

Fotnot: I den totala siffran ingår inte frilansar inom bildjournalistik, eftersom de har placerats i ett annat segment av Tillväxtverket.

Fler avsnitt
Fler videos