Gå direkt till textinnehållet

Produktionsbolag gör både reklam och journalistik

Av fjorton produktionsbolag som producerar för Sveriges Radio gör fem stycken reklam eller marknadsföringsuppdrag åt kommersiella intressen. Det visar en kartläggning som Journalisten har gjort.

Av fjorton produktionsbolag som producerar för Sveriges Radio gör fem stycken reklam eller marknadsföringsuppdrag åt kommersiella intressen. Det visar en kartläggning som Journalisten har gjort.

De nio bolag som inte gör reklam vill skydda sin trovärdighet.

– Det är som att blanda olja och vatten. Jag tror att det skulle slå tillbaka mot mig själv om jag gjorde det, svarar Li Skarin på frågan om hon skulle kunna göra reklam. Hennes bolag Massa media gör för närvarande P3 Bubbel, P3 Planet och P3 Tro åt Sveriges Radio.

Samtliga bolag som gör reklam eller tar marknadsföringsuppdrag gör absolut ingen hemlighet av det utan berättar om uppdragen på sina hemsidor.

Produktionsbolaget Baluba gör P1-programmet Jonas val, Söndagsskolan i P4 och humorprogrammet Starkt material i P3. Baluba anordnar marknadsföringsevenemang, som lanseringskampanjer för Volkswagen.

Magnus Gustafsson, radiochef på Baluba, anser att bolaget har en tydlig uppdelning mellan de olika delarna.

– Eftersom Baluba Event jobbar mot näringslivet har vi vattentäta skott mellan de olika bolagen. Vi omfattas också av samma programregler gällande opartiskhet som SRs egna anställda.

SMT Radios programchef Pia Kittel säger att även SMT Radio satsat på att skilja de olika verksamheterna åt. SMT Radios moderbolag heter Svenska medietjänster och tar lobbying- och marknadsföringsuppdrag. Att göra SMT Radio till ett dotterbolag var något som de själva valde, för att det skulle finnas en tydlig rågång mellan de olika verksamheterna, förklarar Pia Kittel.

De bolag som valt att inte göra reklam har gjort det för att trovärdigheten inte ska kunna ifrågasättas.

– Jag har bestämt att mitt företag inte ska göra reklam. När man jobbar med public service ska det inte finnas sådana kopplingar. Jag vill inte hamna i en situation där vi ifrågasätts för att vi gör reklam, säger Anders Olsson, vars bolag A-One Produktion gör till exempel P3 Star och P3 Dokumentär.

Emma Janke, en av dem som står bakom Bulldog, som gjort serien Mannen i P1, håller med honom.

– Vi vill absolut inte hålla på med reklam. Vi är public service-journalister.

Lennart Wass är ansvarig för SRs utläggning av program på produktionsbolagen. Han ser inga problem med att produktionsbolagen tar uppdrag från andra uppdragsgivare. Tvärtom är det en nödvändighet.

– Det är en förutsättning. Produk­tionsbolagen kan inte jobba hundra procent åt en uppdragsgivare. Det tillåter inte skattereglerna, eftersom de skulle kunna uppfattas som anställda av Sveriges Radio.

Däremot är han lite mer reserverad när han frågan om reklam:

– Självklart förekommer det att en del bolag gör reklam, men där är vi lite mer vaksamma. Till exempel måste de tala om för oss gör något som likna det som de gör åt oss.

Urban Björstadius, vars bolag Prata gör Vetenskapsradion Forum och Vetenskapsradion Historia.

– Det vore ju märkligt om SR sa åt oss vad vi ska göra. Då vore vi inte oberoende.

al@journalisten.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.