Gå direkt till textinnehållet

Mitt i-klubben om uppköpet: ”En riktig käftsmäll”

Direktpress uppköp av Mitt i-tidningarna kom som en total chock för journalisterna på Mitt i. Oron på redaktionen är stor. ”Man kan räkna ut med lillfingret att man inte kommer att behålla samma personalstyrka”, säger Ida Leveby Andersson, som sitter i journalistklubbens styrelse på Mitt i. UPPDATERAD.

I torsdags informerades personalen på Direktpress och Mitt i om fusionen mellan gratistidningsbolagen, som i praktiken innebär att Direktpresskoncernen tar över Mitt i-koncernen. Samtidigt köper det börsnoterade investeringsbolaget Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB 45 procent av aktierna i Direktpress moderbolag Ge-Te Media AB för 25 miljoner kronor – det är den investeringen som möjliggjort uppköpet.

– Det kom som en total chock. Vi vet att det har diskuterats en sammanslagning tidigare, men då har det varit fråga om att Mitt i skulle köpa upp Direktpress, inte tvärtom, säger Ida Leveby Andersson, förhandlare för journalistklubben på Mitt i.

Förra gången en fusion mellan konkurrenterna i Stockholm var uppe för diskussion var för två år sedan, när den dåvarande Mitt i-ägaren, riskkapitalbolaget Segulah undersökte möjligheterna att köpa Direktpress. Planerna stoppades eftersom det ansågs som alltför riskfyllt.

Annons Annons

I stället sålde Segulah till det nybildade Citypress AB i juli förra året. Citypress ägs till 60 procent av Lazarus Equity Partners, som i sin tur ägs av bland andra Stampens tidigare vd Martin Alsander. Segulah köpte Mitt i av Stampen 2014 för 454 miljoner kronor. Nu säljs bolaget igen, för en bråkdel av värdet för sex år sedan.

På Mitt i-redaktionen är oron stor för vad som händer med jobben.

– Vi har inte fått veta särskilt mycket, och vi har inte fått någon förhandlingsframställan. Men Mitt i och Direktpress konkurrerar om lokala annonsmarknader i samma områden. Man kan räkna ut med lillfingret att man inte kommer att behålla samma personalstyrka när vi går samman. Medlemmarna är förstås oroliga för jobben, säger Ida Leveby Andersson.

Journalistklubben är kritisk till tidpunkten för affären.

– Vi har haft en otroligt jobbig vår med korttidspermitteringar som gjort att vi inte har kunnat träffas. Det gör ju oron större, när vi inte kan samlas och få stöd av varandra. Och så kommer det här beskedet dagen före midsommarafton med all den oro det medför. Det är en riktig käftsmäll. Mot bakgrund av effekterna av coronapandemin får man ha förståelse för att det har varit viktigt att ta den här möjligheten att säkra tidningarnas överlevnad, men man kunde ha valt en bättre tidpunkt. Det är samma känsla som förra året, när Segulah sålde mitt i sommarledigheten.

På torsdag ska de nya ägarna presentera sig för personalen på Mitt i-tidningarna.

– Vi hoppas få svar på våra frågor då. Just nu vet vi inte mycket om planerna, säger Ida Leveby Andersson.

Även på Direktpress har uppköpet skapat oro bland journalisterna.

– Det här väcker förstås frågor om framtiden. Man har svårt att föreställa sig att de kommer att vilja göra två tidningar i samma område, och då behövs det inte två redaktioner. Men än så länge vet vi inget om planerna, säger Mikael Andersson, ordförande i journalistklubben på Direktpress.

Fler avsnitt
Fler videos