
Lokaltidningarnas digitala annonsintäkter ökar
Morgonpressens annonsintäkter minskade andra kvartalet. När det gäller de digitala annonsinäkterna ökar de rejält för landsortstidningarna medan storstadspressen har nolltillväxt, visar statistik från Tidningsutgivarna.
Första kvartalet i år var annonsintäkterna oförändrade efter att ha minskat sedan 2022. Men andra kvartalet minskade de igen.
”När annonsintäkterna för morgonpressen var oförändrade under första kvartalet 2025, efter att ha fallit oavbrutet sedan 2022 hoppades vi på fortsatt förbättrade siffror under andra kvartalet. Nu ser vi tyvärr att så inte blev fallet”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna, i ett pressmeddelande.
Annonseringen i tryckta tidningar minskade med åtta procent andra kvartalet, jämfört med samma kvartal 2024. Intäkterna från morgonpressens digitala kanaler ökade med fyra procent samma period. Sammantaget innebär det en minskning med fyra procent för de totala annonsintäkterna.
Uppdelat på kategori minskade landsortspressen med tre procent och storstadspressen med fem procent andra kvartalet 2025 jämfört med samma kvartal 2024.
Utvecklingen i tryckta kanaler har varit likartad, men skillnaden är stor när det gäller de digitala annonsintäkterna. Landsortspressen har ökat sina digitala annonsintäkter med åtta procent medan storstadspressen haft nolltillväxt.
Första halvåret minskade annonsintäkter från tryckta tidningar med sju procent till 723 miljoner kronor. De digitala intäkterna ökade med sju procent till 455 miljoner kronor.