Gå direkt till textinnehållet
Julia Lindblom är reporter på Göteborgs-Posten.
Foto: Gabriel Liljevall

Julia Lindblom granskar e-handeln: ”Budens röster bär berättelsen”

Lagom till Black Friday släpps journalisten Julia Lindbloms nya reportagebok som granskar arbetsvillkoren i e-handelns skugga. – Jag kände till budens övervakning och stress – men inte omfattningen av problemen, säger hon.

Åtta av tio svenska internetanvändare klickar hem varor från nätet. I Den sista milen riktar GP-reportern Julia Lindblom ljuset mot de tusentals migrantarbetare som jobbar för bolag som Airmee och Bud­bee.

I boken följer hon med bud ut på extremt tidspressade arbetspass. Källorna har varit avgörande.

– Jag har jobbat uppsökande med buden och låtit deras röster bära berättelsen. Det svåraste var att nästan ingen ville stå öppet med namn. Det säger mycket om hur svårt det kan vara för personer som migrerat till Sverige att ens våga protestera mot dåliga förhållanden. Vi journalister har ett ansvar att synliggöra deras villkor.

Annons Annons

Hon förvånades av hur vanliga konkurserna är i underleverantörsleden.

– Så många anställda lämnas utan löner varje år. Stora budbolag upprättar egna system för att belöna eller straffa underleverantörer utifrån förarnas resultat, trots att de inte tar arbetsgivaransvar. Jag blev också förvånad över hur underrapporterad situationen för till exempel internationella studenter är.

Visste du från början att du vid sidan av budens arbetsvillkor skulle ta upp klimataspekten?

– Ja, skriver man om e-handel måste förstås klimatet in. Men ganska snart insåg jag att den frågan inte låter sig fångas i ett enda kapitel – den går tvärs igenom hela kedjan.

Vad var svårast i granskningen?

– Som alltid kämpar man mot klockan – samtidigt som lagar och regler ändras under arbetets gång. EU:s nya plattformsdirektiv för gigekonomin är ett exempel som får följder även i Sverige.

Vad hoppas du att boken ska bidra till?

– Ökad medvetenhet hos både konsumenter och företag – och på sikt förändring. Jag vill ge en systembild, inte bara enskilda vittnesmål.

Hon tycker att det ofta saknas ett systemkritiskt perspektiv i journalistiken om sektorn:

– Det har gjorts viktiga granskningar, men hur orättvis migrationslagstiftning gör människor extra utsatta på arbetsmarknaden och hur stora budföretag, som definierar sig som techföretag, så lätt kan undvika arbetsgivaransvar måste granskas hårdare.

Du efterlyser också ett mer kritiskt techperspektiv. Vad menar du?

– Jag tycker techfrågor är intressanta och i mitt dagliga reporterjobb intresserar jag mig själv för AI och programmering. Men övervakningen av arbetare och det osynliga AI-arbetet hamnar i skymundan. Västvärldens AI-modeller tränas av lågavlönade arbetare i länder som Kenya – det syns knappt i debatten men är en del av samma ekosystem.

Hur gör du själv när du e-handlar?

– Jag försöker handla mindre på nätet. Som konsument kan man ställa krav på hållbara villkor och transparens genom hela kedjan. Ett kollektivavtal i toppen betyder inte nödvändigtvis att underleverantörerna har det. Uppmärksamma missförhållanden, och när en leverans är sen, kom ihåg att budet inte bär skulden.

Julia Lindblom har tidigare gett ut en bok om Amazon. Nya Den sista milen kommer ut på Forum.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Annons

Senaste numret

Journalisten nr 7/2025.
Annons Hat och hot är brott.
Fler avsnitt
Fler avsnitt
Fler avsnitt
Fler avsnitt