Gå direkt till textinnehållet

”Jämfört med Tokyo-OS är EM en barnlek”

TV4, Aftonbladet, Expressen, SVT, Bildbyrån och andra mediehus har gått ihop och chartrat ett ”medieflygplan” för att kunna bevaka ett Fotbolls-EM som präglas av corona. Bildbyråns fotograf Joel Marklund berättar om de hektiska arbetsdagarna när han flyger kors och tvärs över Europa för att följa Sverige.

Förutom att Fotbolls-EM är ett mästerskap som präglas av corona, med olika restriktioner i olika länder, så blir det också ovanligt mycket resande eftersom UEFA valt att sprida ut evenemanget över flera länder.

Det har i sin tur gjort att TV4 tagit initiativet att charta ett plan tillsammans med bland annat SVT, GP, SR, DN, Aftonbladet, Expressen och Bildbyrån.

Detta för att underlätta logistiken för de redaktioner som följer mästerskapet och framför allt Sverige.

Annons Annons

– Den här lösningen gör livet mindre komplicerat för oss, utan den hade vi varit tvungna att missa olika medietillfällen. Det är svårt att resa i coronatider och utbudet av flygrutter är fortfarande begränsat. I och med två coronafall i den svenska fotbollstruppen ändrade man också hastigt och mindre lustigt färdplanerna, säger Joel Marklund.

– I stället för att åka från Sevilla direkt till Sankt Petersburg skulle laget hem till Göteborg, det innebar att vi i vår tur fick boka om chartern, förklarar han.

Sverige skulle egentligen haft sin bas utanför Dublin. Men när staden förlorade värdskapet, eftersom de inte kunde garantera publik på matcherna, flyttade landslaget sin bas till Göteborg, berättar Joel Marklund.

De två återstående gruppspelsmatcherna för Sverige spelas imorgon fredag samt onsdag den 23 juni, båda går i ryska Sankt Petersburg.

Mellan de matcherna går alltså medieplanet tillbaka till Göteborg för att bevaka träningar och presskonferenser.

– Om Sverige går vidare följer vi också efter, oavsett om det blir Köpenhamn, München eller Baku. Jag kommer dock inte fortsätta bevaka mästerskapet efter att Sverige har spelat klart. Dels är det oklart om vi får ackrediteringar till fler matcher därefter, i så fall tar min kollega Ludvig Thunman över. Men jag måste också försöka få in ledig tid innan jag åker till Tokyo i sju veckor för att jobba med både OS och Paralympics, fortsätter Joel Marklund.

Hur har dina förberedelser sett ut inför mästerskapet?
– Som med alla mästerskap jag jobbat med under pandemin är informationen från arrangörerna bristfällig. Mycket ändras väldigt snabbt, och de långa planeringstiderna vi är vana vid är nu extremt korta. Det har dock funkat bra med medieaktiviterna i Sverige, här är våra pandemiregler inte lika hårda.

Störst utmaning för Joel Marklund den här sommaren är att samtidigt som han reser runt och bevakar Fotbolls-EM också planerar Bildbyråns OS-bevakning parallellt.

– Vi kommer att skicka ett stort team dit och den byråkrati och begränsningar som vi kommer att leva med är något som inte går att jämföra med något annat. Jag har jobbat halvtid bara med den biten under de senaste veckorna. Jämfört med Tokyo-OS är fotbolls-EM en barnlek.

Vad mer är annorlunda mot för andra mästerskap nu under corona?
– I normala fall, under ett VM eller ett EM i fotboll, brukar man kunna ha upp till 120 fotografer på plannivå. Nu är det enbart 16 stycken. Det innebär att mediemångfalden blir kraftigt begränsad såklart. De stora byråerna AP, AFP, Getty, Reuters och AP brukar normalt sett ha en fotograf var i varje hörn. Nu får man dela på fyra platser totalt ”pitch side”, och en på läktaren.

Som Journalisten berättat tidigare är de flesta presskonferenserna helt digitala. Framförallt före matchdag och efter match, vilket betyder att inga reportrar eller oberoende fotografer får vara på plats.

– De bilderna gör ärligt talat inte så mycket för oss, men för reportrarna är det ett stort problem, framförallt när tekniken strular, vilket har varit fallet. Men det är ett publicistiskt problem att de enda bilderna som kommer ut från dessa tillfällen är handouts från arrangören UEFA, säger Joel Marklund.

Under de mästerskap som han har bevakat under pandemin är det vanligt att numerären fotografer och reportrar har skurits ned rejält.

– Det görs mycket pool-lösningar där byråerna delar bilder sinsemellan och i vanliga fall självklara fotopositioner kan vara borttagna. Skidskytte-VM i februari var det första som jag verkligen upplevde som relativt “normalt” igen sett till bildmaterialet.

Den svåraste utmaningen under själva fotograferingen är hur begränsat man får förflytta sig och vilka positioner man kan använda sig av.

Först på plats för den första matchen fick fotograferna veta att alla fotopositioner var "fasta", det vill säga, du får inte flytta dig alls innan matchstart.

– Vilket man i annat fall ofta gör, exempelvis för att ta bilder på fans eller byta med en annan fotograf i halvlek. Jag och det spanska lagets fotograf var de enda som fick undantag från detta, det arrangörerna gjorde då var att de desinficerade våra stolar i halvtid, säger Joel Marklund.

 

Fakta/ Joel Marklund

Ålder: 36

Gör: Började sin karriär på NSD i Luleå, specialiserad sportfotograf som nu jobbar som chefsfotograf på Bildbyrån. 

Utmärkelser: Har vunnit Årets bild i både Sverige och Norge i sportkategorin, samt prisats vid Siena International Photo Awards och Atlanta Photojournalism Contest vid flera tillfällen. 

Om att ta den perfekta sportbilden: ”Handlar om förberedelse, jag gör research innan och planerar för olika scenarion. En perfekt sportbild har inte bara det avgörande ögonblicket utan ska också vara grafiskt intressant. Då kan man inte ha en stökig bakgrund eller att ljuset kommer från fel håll. Jag jobbar också mycket med fjärrstyrda kameror som är placerade där man som fotograf inte kan eller får vara.”

Fler avsnitt
Fler videos