Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
23 april, 2020
Coronakrisen Allmänhetens förtroende för journalisters rapportering om coronakrisen har ökat kraftigt under mars. Förtroendet för myndighetspersoner och politiker har ökat ännu mer.
På bara två veckor i mars ökade förtroendet för myndighetspersoner som uttalar sig om coronakrisen med tolv procentenheter, för politiker med tio procentenheter och för journalister nio procentenheter.
Det visar en enkätundersökning som Kantar Sifo genomfört. Undersökningen ingår i en studie av hur människor nås av och uppfattar information om coronaviruset och den pågående pandemin. Studien genomförs av forskare från Karolinska Institutet och Södertörns högskola tillsammans med Vetenskap & Allmänhet.
I mitten av mars hade en av sex tillfrågade (17 procent) ganska eller stort förtroende för journalister när de uttalar sig om coronaviruset. Två veckor senare hade en av fyra (26 procent) ganska eller stort förtroende för journalisters uttalanden om coronaviruset.
Förtroendet för myndighetspersoner ökade under samma period från 60 till 72 procent och för politiker från 33 till 43 procent.
Förtroendet för medierapporteringen om coronakrisen är stort. Åtta av tio svenskar har ganska eller mycket stort förtroende för Sveriges Television (83 procent) och Sveriges Radio (78 procent) i deras rapportering om det nya coronaviruset. Bland personer som är 65 år eller äldre är motsvarande siffror ännu högre (89 procent för SVT och 81 procent för SR). För SR är dock skillnaden mot andra åldersgrupper inte statistiskt säkerställd.
Det är också stor skillnad beroende på partisympatier: Högst förtroende för SVT har sympatisörer till Vänsterpartiet (95 procent) och lägst förtroende har sympatisörer till Sverigedemokraterna (57 procent).
Bland tidningar har allmänheten störst förtroende för rapporteringen i Dagens Nyheter (49 procent), följt av Svenska Dagbladet (45 procent) och sin lokala morgontidning (42 procent). Kvällstidningarnas bevakning åtnjuter mindre förtroende (25 procent för Aftonbladet och 20 procent för Expressen).
I mätningen i mitten av mars framgick att allmänheten tar del av coronarapportering genom både Aftonbladet och Expressen i större utsträckning än DN och SvD.
FOTO: Tomas Ohlsson
26 februari, 2021 |
Coronapandemin drabbar många av medieföretagen som satsar mycket på events. Tidningen Vi gick från tio procent av intäkterna från events till noll 2020, men ser nu en ljusning på horisonten för 2021.
FOTO: Privat
15 januari, 2021 |
Joel Rasmussen, forskare i riskkommunikation, ska studera hur både medier och allmänheten tagit emot myndigheternas kommunikation under pandemin.
1 kommentar
FOTO: Alexander Donka
17 december, 2020 |
Frilansmarknaden sjönk som en sten – själv blev hon långtidssjuk i covid-19. Pandemiåret 2020 blev en dubbel prövning för frilansen Julia Skott.
FOTO: Johannes Nesser
16 december, 2020 |
25 procent av medarbetarna på SVTs lokala stationer jobbar hemifrån, uppger ledningen. Men siffran ifrågasätts av journalistklubben – och på några redaktioner händer det att alla är inne samtidigt.
FOTO: PROpensionären
11 december, 2020 |
Pandemiåret har slagit stenhårt mot annonsintäkterna för de allra flesta tidningar och mediehus. Men inte PROpensionären, som ökar sina annonsintäkter med drygt 1,1 miljon kronor för året.
FOTO: Tor Johnsson
24 november, 2020 |
Flera medieföretag har vidtagit ytterligare åtgärder för att minska risken för smittspridning av coronaviruset. Men på TV4 råder principen ”jobbar man är man på jobbet”. Det har väckt intern kritik.
Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2020 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 18 mars.
journalist, språkutbildare och författare, Stockholm, har avlidit vid 80 års ålder.
blir vice vd för Vetenskapsmedia.
blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Modern Psykologi.
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies